Review: World of Warcraft: Dragonflight – Een zeer geslaagde uitbreiding Sport
Review: World of Warcraft: Dragonflight – Een zeer geslaagde uitbreiding

De volledige eindscore en de plus en minpunten van World of Warcraft: Dragonflight kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

World of Warcraft is een iconische game. Hoewel er over de jaren heen heel wat MMO’s zijn verschenen, is de game nog altijd enorm populair. De laatste uitbreiding voor de game was Shadowlands en viel voor velen enigszins tegen. Blizzard hoopt het vertrouwen van spelers terug te winnen met de nieuwe uitbreiding, genaamd Dragonflight. In deze review lees je wat wij van de uitbreiding vinden.

Terug naar de Dragon Isles

Dragonflight is de negende uitbreiding van World of Warcraft. Zoals de naam al doet vermoeden draait de uitbreiding om draken. De uitbreiding vindt plaatst op een nieuw continent, genaamd de ‘Dragon Isles’. Dit continent was waar de draken vroeger leefden en is meer dan 10.000 jaar verborgen gebleven. Als speler moet je de verborgen historie van het eiland ontdekken.

In het thema van de nieuwe uitbreiding is ook een nieuwe class/race speelbaar, de Dracthyr Evoker. Dit is de eerste class die enkel speelbaar is met één race. De Dracthyr Evoker kan vliegen, waardoor het een stuk makkelijker is om je te verplaatsen. In dat opzicht doet het denken aan de Demon Hunter. Deze class heeft twee specializations; een healer specialization en een dps specialization. Wij hebben beide specializations gespeeld en vonden beide erg vermakelijk.

De nieuwe uitbreiding is qua verhaal wat meer terughoudend dan voorgaande uitbreidingen. Horde en Alliance werken voor het eerst samen in deze uitbreiding om de Dracthyr te helpen met het vechten tegen een oude vijand. Het verhaal in de game bevat een centrale vijand, maar heeft meer een focus op wat mini-verhalen. Zo zijn er verschillende rassen die je zult tegenkomen op de Dragon Isles, zoals de Tuskarr. Elk van de rassen bevat een eigen verhaallijn waarmee je meer over ze te weten komt.

Het verhaal is dus minder ambitieus dan bijvoorbeeld Shadowlands, waarbij er veel meer op het spel stond. Wij vonden het echter een aangename verandering. De karakters die je tegenkomt in het verhaal zijn goed uitgewerkt en het verhaal verloopt logisch. Er is wel een grote vijand in het verhaal, maar de vijand speelt een minder grote rol dan in voorgaande uitbreidingen.

Nieuwe systemen

Eén van de grootste toevoegingen van Dragonflight is Dragonriding. In voorgaande uitbreiding moest je maanden wachten totdat een update verscheen waarmee je kon vliegen in het nieuwe continent. Gelukkig is dit in Dragonflight niet het geval met de aanwezigheid van Dragonriding. Met dit nieuw systeem kan je je eigen draak besturen. Het is echter geen vliegen zoals je van de game gewend bent. Je kunt niet eindeloos in de lucht blijven, maar moet vaart proberen te creëren wanneer je vliegt. Zo zorgt het naar beneden vliegen dat je vigor verzamelt, waardoor je vervolgens sneller kunt vliegen. Het is aan het begin even wennen, maar al met al een zeer leuk systeem om de Dragon isles te verkennen. Dragonriding heeft ook een eigen specialization tree, waarmee je talents kunt vrijspelen voor je draak om bijvoorbeeld sneller vigor te verzamelen. Deze talents kun je vrijspelen in de wereld door Dragon Glyphs te vinden.

Dragonflight bevat een compleet nieuw talent-systeem. Talent trees keren terug met dit nieuw systeem. Elke class heeft nu toegang tot twee talent trees; een class tree en specialization tree. De class tree bevat de basis skills voor je class en de specialization specifieke vaardigheden voor de specialization die je hebt gekozen. Bij het levelen krijg je of een punt voor de class tree of voor de specialization tree. Elke talent heeft verschillende paden waarnaar het leidt. Spelers hebben met dit nieuw systeem dus veel meer vrijheid om hun eigen speelstijl te kiezen. Een andere aangename toevoeging is de mogelijkheid om verschillende builds op te slaan en te kopiëren van andere spelers met een eenvoudige code.

Eén van de grootste veranderingen in de uitbreiding is het nieuwe professions-systeem. De menu’s zien er anders uit en werken op een andere manier. Zo bestaat er nu crafting equipment die je kunt gebruiken om je vaardigheid in een bepaalde profession te verbeteren. Bepaalde equipment kan bijvoorbeeld crafting speed verhogen of ervoor zorgen dat je een hogere kans hebt om meerdere items te krijgen tijdens het craften.

Het nieuwe profession systeem zorgt ervoor dat elke item die je verzamelt of maakt met een profession, een quality heeft. Elke item kan vijf verschillende quality levels hebben. Hoe meer hoge quality items je gebruikt voor het craften van een item, hoe hoger de item level van een bepaalde item kan worden. Bij het craften van een item kun je bovendien allerlei items gebruiken om de item specifieke effecten te geven of de stats voor de item zelf te kiezen.

Elke profession heeft bovendien verschillende specializations. Zo heeft blacksmithing bijvoorbeeld de specialization Weaponsmithing waarbij je bonussen kunt krijgen bij het maken van wapens. De punten voor de specializations kun je verdienen door verschillende activiteiten in de Dragon Isles te voltooien. Hoewel het nieuwe profession op eerste gezicht erg ingewikkeld lijkt, is het toch de moeite waard om er tijd in te steken. Voor spelers die geen profession hebben maar toch een bepaalde crafting item willen, is er een mogelijkheid om een crafting order plaatsen. Je zult hiervoor andere spelers moeten betalen met gold en zij zullen vervolgens de order voor je kunnen voltooien.

Verschillende manieren om loot te vinden

In Dragonflight heb je veel verschillende manieren om gear te verdienen. Eerder hadden we al genoemd dat professions daarbij een belangrijke rol spelen. Verder zijn er World Quests waarbij spelers quests kunnen voltooien in de Dragon Isles voor gear. Blizzard heeft de timer voor deze quests gewijzigd ten opzichte van voorgaande uitbreidingen. De quests verschijnen nu wekelijks of twee maal per week. Voorheen verschenen er dagelijks nieuwe quests. Wat ons betreft is dit een goede verandering, aangezien je je nu niet genoodzaakt voelt om elke dag weer in te loggen om de quests te voltooien. Spelers hebben nu de vrijheid om de content te voltooien wanneer ze willen.

Mythic+ dungeons zijn ook weer aanwezig in Dragonflight. Blizzard heeft ook voor de mythic+ dungeons een wijziging doorgevoerd. In Dragonflight zijn er acht nieuwe dungeons aan de game toegevoegd. In tegenstelling tot voorgaande uitbreidingen, zijn er echter slechts vier van de dungeons beschikbaar in Season 1 van Dragonflight voor mythic+. De andere vier dungeons zijn van oudere uitbreidingen. In Season 2 zullen de dungeons weer veranderen. Blizzard hoopt dat de mythic+ ervaring zo fris blijft. Wat ons betreft is dit een zeer aangename verandering.

Inmiddels is ook de eerste raid uit in Dragonflight, genaamd ‘’Vault of the Incarnates’’ beschikbaar. In deze raid is de eindbaas de grote vijand van het verhaal. Wij hebben de raid gespeeld en vonden het één van de meer vermakelijke raids van de afgelopen jaren. De baasgevechten zijn uitdagend, voelen goed aan en bevatten veel variatie.

Eén van de kritiekpunten van voorgaande uitbreidingen was de ‘’time-gated content’’. Spelers konden maar een gelimiteerde hoeveelheid content voltooien totdat ze moesten wachten tot de volgende wekelijkse reset of de volgende update. In Dragonflight is dit niet compleet verholpen. Zo zijn er campaign quests die vergrendeld zijn achter het renown-systeem. Renown verdien je door je reputatie te verhogen met de verschillend facties. Veel van de items die je kunt verdienen door je renown level te verhogen zijn cosmetisch, maar er zijn dus ook campaign quests die je kunt vrijspelen door je renown te verhogen. Het is niet mogelijk om in één keer veel reputatie te verdienen. Je zult dit dagelijks of wekelijks kunnen doen door activiteiten te voltooien.

Dragonflight is een zeer solide uitbreiding voor World of Warcraft. Hoewel het geen grote nieuwe ‘’feature’’ bevat zoals in de laatste paar uitbreidingen, is het gewoon simpelweg een vermakelijke uitbreiding. Blizzard heeft geluisterd naar de kritiekpunten van fans en heeft diverse wijzigingen doorgevoerd. Het nieuwe talent-systeem en minder ‘’time-gated content’’ waarvoor je dagelijks moet inloggen zijn daar voorbeelden van. Als de aankomende updates voor de game ook zo goed worden, dan zou dit één van de beste uitbreidingen van de game kunnen worden.