Special: Diablo IV Season of Blood games
Special: Diablo IV Season of Blood
games

Special: Diablo IV Season of Blood

De langverwachte ARPG Diablo IV verscheen eerder dit jaar met een sterke launch. Diablo IV werd al snel de meest succesvolle launch in de geschiedenis van Blizzard Entertainment. Toch was het niet allemaal positief. Met name de lancering van seizoen 1 viel tegen bij veel fans. Het was karig wat betreft nieuwe content, feedback van de community over gameplay en progressie waren nauwelijks verwerkt en de rewards waren niet heel boeiend. Blizzard beloofde verbetering met seizoen 2.

Vampieren in Sanctuary

DIablo IV heeft een Eternal Realm en een Seasonal Realm. De tweede is enkel tijdelijk te spelen gedurende een seizoen, maar bevat vaak unieke events, quests, gear en powers die niet te vinden zijn in de Eternal Realm. Het nadeel is dat je ieder seizoen opnieuw met een personage vanaf nul begint. Je bouwt dus niet voort op de personages die je al hebt. Het voordeel is dat er ieder seizoen een nieuwe ervaring is in de Seasonal Realm met events en twists die niet mogelijk zijn in de Eternal Realm, anders zou de game behoorlijk ongebalanceerd aanvoelen. Een ander voordeel is dat je zonder zorgen kan beginnen aan een seizoen aangezien iedereen weer vanaf nul begint. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je achterloopt op andere spelers, want iedereen begint met seasonal content op gelijke hoogte.

Season of Blood draait om vampieren. Samen met vampierjager Erys, moeten spelers een vampierenplaag in Sanctuary stoppen. Spelers krijgen zelf tijdelijke brute vaardigheden van vampieren, ongeacht de class waarmee je speelt. Vampierjager Erys wordt gespeeld door bekende actrice Gemma Chan, die we onder andere kennen uit de Marvel-film The Eternals. Gemma Chan heeft wat ons betreft uitstekend werk geleverd in het tot leven brengen van Erys en haar geloofwaardig maken. Het verhaal van Season of Blood maakt ook meer sense dan het verhaal van het eerste seizoen.

Omdat balans niet een probleem is in de Seasonal Realm, is Blizzard losgegaan met nieuwe tijdelijke nieuwe abilities die spelers kunnen leren. Zo is het mogelijk om te transformeren in een zwerm vleermuizen. Het is ook mogelijk om bloed van vijanden te zuigen of eigen vampieren minions op te roepen die je helpen in combat. Vergeleken met Malignant Heart power ups uit seizoen 1, is de fun factor in seizoen 2 veel beter geworden. Hopelijk zet Blizzard dit voort in seizoen 3 die in het eerste kwartaal van 2024 van start gaat.

Battle Pass

Bij ieder seizoen is er ook een nieuwe Battle Pass. Deze bevat 90 tiers aan beloningen. Mensen die de premium Battle Pass niet hebben aangeschaft, kunnen tijdens het seizoen 48 gratis beloningen ontgrendelen. Premium Battle Pass houders, krijgen meer, namelijk 90 tiers aan beloningen met aan het einde de stoere Awoken Marrow horse skin. Een premium Battle Pass kost 1000 Silver, wat gelijkstaat aan €10. De beloningen zijn geheel cosmetisch, er is gelukkig niets wat pay-to-win is. Voor de rest is alle content uit seizoen 2 gratis voor iedereen die Diablo IV heeft aangeschaft. De Battle Pass is dus een optionele extra en niet een verplichting om te genieten van alle nieuwe content uit Season of Blood.

diablo 4 battlepass s2

Quality of life-verbeteringen

Blizzard heeft geluisterd naar de fanbase. Veel wat werd geroepen door de community in het eerste seizoen, heeft Blizzard aangepakt in Season of Blood. Zo is het levelen in seizoen 2 vermakelijker geworden, mede doordat je nu direct 10 skill points krijgt om te spenderen, en daardoor al beschikt over meerdere abilities. Je kan direct beginnen met het bouwen van je personage zonder dat je enkele uren moet grinden. De grind algemeen is ook minder geworden omdat Blizzard de hoeveelheid XP heeft verhoogd met 40%. Het max levelen van je personage in een seizoen voelt niet meer als iets wat heel lang gaat duren. Vervolgens kan je aan de slag met endgame content en jouw build testen tegen de uitdagende Uber Lilith voor waardevolle beloningen.

Een andere handige quality of life-verbetering is dat mounts niet zo langzaam en clunky aanvoelen. Mounts zijn flexibeler geworden met meer controle door de speler. De animaties ogen net wat vloeiende en mounts zijn nu een stukje sneller gemaakt. Het wandelen door de open wereld is daarom aangenamer geworden. In seizoen 2 gingen wij vaker naar een bestemming met het paard dan het gebruik van een fast travel portal.

Verder zijn er meer stashes geplaats in de wereld waardoor je niet steeds naar grote steden moet om je inventory te managen. Stashes zelf hebben nu een zoek en filterfunctie om het toegankelijker en overzichtelijker te maken. Gems nemen niet meer veel ruimte in beslag in je tas waardoor je meer gear kan dragen. Een andere quality of life-verbetering is dat World Bosses nu regelmatiger tevoorschijn komen dan voorheen zodat iedereen de kans krijgt om tegen gigantische demonen te vechten.

Conclusie

Seizoen 2 is eigenlijk wat seizoen 1 had moeten zijn. Veel punten uit seizoen 1 zijn aangepakt in seizoen 2 waardoor we enthousiast zijn over wat Blizzard in seizoen 3 gaat doen. Er zijn nog zeker punten die beter kunnen zoals meer beloningen en meer endgame content voor de latere dagen en weken van een seizoen, maar met name voor het vampieren-verhaal, de verbeteringen ten opzichte van seizoen 1 en de vette nieuwe vaardigheden, is het zeker waard om weer in de wereld van Sanctuary te duiken.

Diablo IV is speelbaar op de PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S en de Xbox Series X. De game ondersteund cross-play en cross-progression. Meer weten over Diablo IV? Lees dan hier onze uitgebreide review over de main game.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties