Tegenwoordig mag deze zeldzame Bimmer zich tot ’s werelds duurste oldtimers rekenen. Oorspronkelijk was het de bedoeling om duizenden stuks per jaar te produceren maar omdat de 507 te duur was, werden uiteindelijk slechts 252 exemplaren verkocht.
Het ontstaan van de BMW 507
Het idee om een roadster als de 507 te gaan maken kwam van de Amerikaanse auto-importeur Max Hoffman: hij stelde de hoofden van BMW voor om een sportwagen te maken op basis van de BMW 502 saloon, om het gat te vullen tussen de dure Mercedes 300 SL en de goedkope MG TD, die een pak vermogen te kort kwamen. De reeds bestaande ontwerpen van Enst Loof werden door Hoffman van de tafel geveegd wegens ‘te lelijk om aan te kijken’. November 1954 contacteerde het management van BMW de designer Albrecht von Goertz om iets op papier te zetten. De opdracht was als volgt: het resultaat moest vernieuwend zijn, en er moesten waar mogelijk reeds bestaande mechanische onderdelen gebruikt worden.
De 507 maakte zijn debuut aan het Waldorf-Astoria Hotel in New York in de zomer van ’55, de productie begon in november 1956. Aanvankelijk was het plan van Hoffman om de 507 te verkopen rond de 5.000 dollar. De hoge productiekost zorgde er echter voor dat de verkoopprijs in Duitsland 26.500 Duitse Marken moest bedragen, wat in Amerika om en bij de 9.000 dollar was. Om die reden bleven de verkochte exemplaren ver onder de geplande 5.000 stuks per jaar.
De 507 bracht om die reden BMW aan de rand van het faillissement: de firma leed in 1959, het jaar waarin de productie van de roadster uiteindelijk gestaakt werd, maar liefst vijftien miljoen Duitse Marken verlies. Op iedere 507 die gebouwd was, werd er geld verloren. Op drie jaar tijd werden slechts 252 exemplaren gebouwd, plus twee prototypes.
De firma lanceerde onmiddellijk twee nieuwe, goedkope modellen: de BMW 700 en de ‘Neue Klasse’ 1500. Die werden wel een commercieel succes, waardoor BMW zijn financiële kater te boven kwam.
De 507 technisch
De 507 had een verkort chassis van de 502. De auto was 4,835 meter lang, 1,257 meter hoog en 1.330 kilogram zwaar. De aluminium carrosserie werd volledig met de hand in model geklopt, waardoor er geen twee exemplaren exact hetzelfde waren. De remmen waren in het begin zowel voor als achter trommels van 284,5 millimeter diameter. Latere exemplaren kregen vooraan schijven.
De motor was de aluminium V8 3.2 liter uit de 502, maar werd wat opgekieteld. Zo werden twee dubbele Solex Zenith carburateurs op het blok geplaatst en werd de compressie verhoogd tot 7.8:1, waardoor het vermogen steeg naar 150 pk bij 5.000 omwentelingen per minuut. Hiermee ging de 507 in iets minder dan 10 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/uur en haalde hij een topsnelheid van 205 km/uur.
De 507: een prijzig beestje
Waarschijnlijk de meest beroemde figuur die ooit rondreed met een 507 was Elvis Presley. In 1959 was hij in dienst bij het Amerikaanse leger, ging op missie in Duitsland en kon daar voor een prikje een tweedehands exemplaar kopen, die hij later mee naar Amerika nam.
Van de 252 exemplaren die ooit gebouwd werden, zijn er nog 202 ‘in leven’. Vandaag is de 507 één van de meest gewilde auto’s bij autoverzamelaars. Dat maakt dat ze wel zeer kapitaalkrachtig moeten zijn om er één aan te kunnen schaffen: vandaag de dag haalt een 507 gemakkelijk 1.3 miljoen euro. (SL)
Klik hier voor een fotoreeks van de 507.
Klik hier voor een overzicht van deze reeks.
Tot slot hebben we nog een videootje van een exemplaar dat hier in België rondrijdt:
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties