Verenigd Koninkrijk, viercilinder lijnmotor, inhoud 1,2 liter, 54pk
De MG TC was de hartenwens van alle sportwagenliefhebbers van na de oorlog. Het model werd gemaakt vanaf november 1945 tot eind 1949. Voor toenmalige begrippen was hij niet echt snel te noemen, met zijn topsnelheid van 120 kilometer per uur en zijn acceleratie van 0 naar 100 in een slordige 20 seconden. Maar de prijs was nauwelijks hoger dan die van een kleine personenauto, waarvoor de koper een auto kreeg die zeer handelbaar was.
De hoekige vorm van de TC stond model voor alle Britse sportwagens uit die tijd. Met dit model maakte MG bovendien de sprong over de Grote Oceaan: er werden weliswaar slechts 2.000 stuks van de TC in de Verenigde Staten verkocht, maar de auto vestigde toch maar de reputatie van MG in Amerika. De TC, die in Engeland de naam Midget (dwerg) kreeg, was afgeleid van een constructie die MG al voor de oorlog had gebouwd, op basis van een eenvoudig chassis van plaatstaal en een lange-slagmotor van 1,25 liter die 54pk leverde. Het was een echte tweezitter die de inzittenden niet veel comfort bood.
Er was geen hardtop-uitvoering: de auto kon enkel met een zeil worden afgesloten. De autoverwarming was nogal primitief en de kofferruimte nauwelijks groot genoeg voor pakweg een schoendoos, maar de zitplaatsen voor bestuurder en passagier waren vrij ruim. De TC had een erg nauwkeurige besturing die heel direct reageerde: het massieve stuurwiel hoefde van slag tot slag slechts twee keer te worden gedraaid om de minimale draaicirkel te realiseren. De overbrenging, bediend met een kort pookje, was goed aan de motoreigenschappen aangepast. De bestuurder kreeg zijn informatie van overzichtelijk gerangschikte, grote instrumenten. Zo was de toerenteller recht voor de bestuurder gepositioneerd, maar bevond de snelheidsmeter zich voor de passagier. (SL).
Klik hier voor een overzicht van deze reeks.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties