andrew-roberts-2JvEjF0tf50-unsplash (2) Wheels
andrew-roberts-2JvEjF0tf50-unsplash (2)
Wheels

Eigenaars van elektrische auto's zijn plots een vat vol frustraties: "Wat zij doen, is gigantisch asociaal!"

Een elektrische auto opladen klinkt eenvoudig, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd zo te zijn. Vooral zogenaamde ‘laadpaalklevers’ – bestuurders die hun auto uren of zelfs dagenlang aan dezelfde laadpaal laten staan – zorgen voor frustratie bij andere elektrische rijders. Maar mag dat eigenlijk wel?

Aanvullend reglement

Volgens Nathalie Debast van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) ligt dat genuanceerd. “De klassieke regels rond betalend parkeren of blauwe zones gelden niet voor laadplaatsen,” legt ze uit op Radio2. “Gemeenten moeten daar een aanvullend reglement voor opmaken met duidelijke borden die aangeven wat mag en niet mag.”

Op die borden staat meestal dat enkel elektrische voertuigen en plug-in hybrides er mogen parkeren, en dat de wagen verbonden moet zijn met de laadpaal. Sommige gemeenten voegen daar extra regels aan toe, zoals een beperkte laadtijd of betalend parkeren. “Een laadsessie duurt vaak twee tot vier uur, afhankelijk van het voertuig,” klinkt het. (lees verder onder de afbeelding)

Eigenaars van elektrische auto's zijn plots een vat vol frustraties: "Wat zij doen, is gigantisch asociaal!"

“Wie dat niet doet, vertoont asociaal gedrag”

Toch blijft de regel duidelijk: zodra je batterij vol is, moet je plaatsmaken. “Wie zijn wagen laat staan terwijl hij niet meer laadt, vertoont asociaal gedrag,” zegt Debast scherp. “De regelgeving verplicht enkel dat je verbonden bent, niet dat je effectief aan het laden bent — en precies dat zorgt vandaag voor discussie.”

(Bron: Radio 2 – Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties