go e abxfljyooyq unsplash Wheels
go e abxfljyooyq unsplash
Wheels

Gedaan met lange laadtijden: deze 'truc' maakt elektrische auto tot 85% efficiënter

Wetenschappers van het gerenommeerde Max Planck Instituut in Duitsland hebben een baanbrekende stap gezet in de wereld van batterijtechnologie. Ze ontwikkelden een nieuwe structuur voor batterijen die het mogelijk maakt om elektrische auto's krachtiger, efficiënter én goedkoper te maken. De sleutel tot deze innovatie? Een piepkleine metalen spons die de interne architectuur van de batterij volledig hertekent.

Net als bloedvaten

In traditionele batterijen, zoals die in smartphones en elektrische voertuigen, wordt gebruikgemaakt van platte metalen geleiders – meestal koper of aluminium. Deze fungeren als snelwegen voor de elektrische stroom, maar nemen zelf geen energie op. Ze zijn nuttig, maar ook een beperking. De Duitse onderzoekers stelden zich de vraag: wat als die snelwegen niet plat, maar ruimtelijk waren – net als het netwerk van bloedvaten in ons lichaam?

Sponsachtig metaalweefsel

Dat idee leidde tot een driedimensionaal, sponsachtig metaalweefsel dat de stroom veel beter begeleidt. Het resultaat is indrukwekkend: batterijen die tot 85 procent meer energie kunnen opslaan en tot 56 keer sneller kunnen laden. De driedimensionale structuur maakt het mogelijk dat de elektrische lading zich razendsnel door de batterij verspreidt, wat niet alleen zorgt voor snellere oplaadtijden, maar ook voor betere prestaties tijdens het gebruik. (lees verder onder de afbeelding)

Gedaan met lange laadtijden: deze 'truc' maakt elektrische auto tot 85% efficiënter

Ook kostenvoordelen

Behalve kracht en snelheid levert de nieuwe techniek ook kostenvoordelen op. Waar bij traditionele batterijen het actieve materiaal met precisie op een plat oppervlak moet worden aangebracht, kunnen de holle ruimtes in de spons eenvoudig worden opgevuld met poedervormig materiaal. Dat maakt het productieproces simpeler én goedkoper – naar schatting met een besparing van zo’n dertig procent.

Startup opgericht

De wetenschappers hebben inmiddels een startup opgericht, Batene, om hun uitvinding op de markt te brengen. De eerste samenwerkingen met autofabrikanten zijn al in voorbereiding, met als doel om de techniek op korte termijn in elektrische voertuigen te integreren. De volledige resultaten van het onderzoek zijn verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift ACS Nano, waar de ontdekking nu al als veelbelovend wordt bestempeld.

(Bron: Bright - Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties