Elektrische auto’s, waaronder modellen van Tesla, verliezen in de wintermaanden vaak een aanzienlijk deel van hun rijbereik. De oorzaak ligt bij de batterij: bij koude temperaturen verlopen de chemische processen in het accupakket trager, waardoor minder energie beschikbaar is. Dit fenomeen is vergelijkbaar met een smartphone die sneller leeg raakt op koude dagen.
Verwarming vreet extra energie
Niet alleen de batterij zelf lijdt onder de kou; ook het energieverbruik in de auto stijgt. Waar traditionele auto’s gebruik maken van restwarmte van de verbrandingsmotor om het interieur te verwarmen, moet een elektrische auto hiervoor extra stroom uit de batterij halen. Vooral het inschakelen van de verwarming zorgt voor een merkbare daling in actieradius tijdens winterse ritten.
Tesla scoort relatief goed, maar niet perfect
Uit onafhankelijk onderzoek naar de prestaties van elektrische voertuigen bij lage temperaturen blijkt dat sommige modellen tot wel 30% minder rijbereik halen bij vrieskou. Tesla’s Model X doet het relatief goed met een gemiddeld verlies van 11%, gevolgd door de Model S met 12%. De Model 3, die geen warmtepomp heeft in oudere versies, presteert iets minder en verliest meer bereik onder gelijkaardige omstandigheden. (lees verder onder de afbeelding)

Koude vertraagt ook het opladen
Naast een lager rijbereik duurt het laden van een elektrische auto in de winter vaak langer. De batterij moet eerst opwarmen voordat ze efficiënt kan opladen, wat vooral bij snelladers merkbaar is. Dit kan voor vertraging zorgen tijdens lange ritten als je onderweg bij moet laden.
Tips om bereikverlies te beperken
Tesla adviseert om de auto vooraf op te warmen terwijl hij nog aan het laadpunt hangt. Zo blijft de batterij op bedrijfstemperatuur en wordt er minder stroom gebruikt voor het verwarmen van het interieur tijdens het rijden. Ook het plannen van je route met voldoende marge en laadinfrastructuur is in de winter extra belangrijk.
(Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties