Nieuwe Kia Sorento vanaf september Wheels
Nieuwe Kia Sorento vanaf september
Wheels

Nieuwe Kia Sorento vanaf september

De introductie van de eerste Sorento in 2002 betekende een belangrijke stap voor Kia. De niet onaardig gestileerde 4x4 wijzigde de perceptie dat Kia alleen kleine auto's kon bouwen. Wereldwijd werden er bijna 900.000 stuks van verkocht. Ondanks de economische moeilijkheden beweert Kia dat het marktaandeel van de nieuwe Sorento nog groter zal zijn en dat er jaarlijks 140.000 stuks van gebouwd zullen worden.

Het ontwerp van de Sorento is volledig nieuw. Hij is langer, lager en ruimer. De designers plaatsten de A-stijlen en het dashboard meer naar voren, terwijl de kofferklep 7 cm naar achteren schoof. Om het koetswerk beter te overzien, zit een kleine camera in de kofferklep die beelden doorstuurt naar een 3,5-duim scherm in de achteruitkijkspiegel.

In het interieur zien we een instrumentencluster met drie 'cilinders', zoals in de recente Soul of de (in Europa niet verkrijgbare) Forte. Er is plaats voor zeven personen op drie zitrijen. In volle bezetting blijft er nog 258 liter bagageruimte over, maar achter de tweede zitrij past 1.047 liter en achter de eerste 2.052 liter. Aan ruimte is dus geen gebrek.

Tijdens de ontwikkeling gooiden de ingenieurs al snel het ladderchassis overboord. De Sorento heeft nu een zelfdragend koetswerk, waardoor het zwaartepunt zakt met 5,4 cm. De McPerson-voorpoten en multilink achterophanging neemt de Sorento over van zijn voorganger, maar de ophanging is wel één centimeter lager.

Onder de motorkap is keuze uit vier motoren, afhankelijk van het land. In Europa wordt het een 2.4 benzine en een nieuwe 2.2 dieselmotor. De benzine levert afgerond 172 pk, over het vermogen van de diesel spreken verschillende bronnen bij Kia elkaar tegen. Wellicht wordt het 185 pk.

Sorento-kopers kunnen kiezen uit een voorwielaangedreven 2WD-versie of een 4x4-versie 4WD die tot 2.500 kg kan slepen naargelang de motor. Zelfs als 4WD blijft de Sorento in hoofdzaak een voorwielaandrijver: het volledige koppel gaat naar de vooras in normale omstandigheden. Met de Lock Mode kan je zelf een 50/50-verdeling instellen.

Tot slot geven we nog mee dat je de Sorento kan uitrusten met extra's zoals sleutelloze toegang tot het interieur, een startknop, een panoramadak, ingebouwde navigatie en een systeem dat helpt om hellingen op te rijden of af te dalen.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties