Pirelli, de officiële bandenleverancier van de Formule 1, werkt achter de schermen aan vernieuwende strategieën die races onvoorspelbaarder en spannender moeten maken. De Italiaanse fabrikant sluit daarbij geen enkele optie uit, zelfs niet het overslaan van een bepaalde bandencompound tijdens een raceweekend. Het doel: meer tactische variatie en minder eentonige strategieën.
Tijdens het Grand Prix-weekend in Imola werd voor het eerst de nieuwe C6-band geïntroduceerd. Deze extra zachte compound is bedoeld om meer opties te bieden aan teams, zeker op stratencircuits zoals Monaco en Singapore. Toch bleek Imola misschien niet de meest geschikte locatie om deze band te lanceren, gezien de traditionele voorkeur van teams voor een eenstopstrategie op dit circuit.
Eén pitstop blijft de norm
Volgens Simone Berra, hoofdingenieur bij Pirelli, is het geen verrassing dat veel teams ook in Imola vasthouden aan één enkele pitstop. “Het tijdverlies bij een pitstop is hier ongeveer 27 tot 28 seconden. Dat maakt het lastig om voor een tweestopper te kiezen, tenzij de slijtage van de banden bijzonder hoog is,” legt Berra uit.
Berra benadrukt dat Formule 1-teams bijzonder vaardig zijn geworden in het managen van banden. “Zelfs wanneer we zachtere compounds inzetten zoals in Jeddah of Miami, weten de teams er vaak toch een eenstopper van te maken. Ze begrijpen goed hoe ze de temperatuur van de banden moeten beheersen om slijtage te minimaliseren.”
C6 ook voor stratencircuits als Monaco en Singapore
De zachte C6-band zal ook gebruikt worden op circuits waar grip en tractie cruciaal zijn, zoals Monaco, Canada, Bakoe en Singapore. Deze circuits staan bekend om hun technische lay-out en beperkte inhaalmogelijkheden. Extra grip kan hier het verschil maken, vooral tijdens de kwalificatie. Pirelli overweegt ook om in de toekomst een nieuwe aanpak te introduceren waarbij niet drie opeenvolgende bandencompounds worden aangeboden. Denk aan een combinatie van C1, C3 en C4 in plaats van C1, C2 en C3. Zo worden teams gedwongen creatiever om te gaan met hun bandenstrategie en ontstaat er meer racevariatie. (lees verder onder de afbeelding)

Mogelijke invoering in tweede seizoenshelft
Een beslissing over deze nieuwe strategie wordt nog niet meteen genomen. “We moeten dit grondig evalueren,” aldus Berra. “Als we deze aanpak effectief willen toepassen, zal dat waarschijnlijk pas gebeuren in de tweede helft van het seizoen. We voeren momenteel simulaties uit en voeren gesprekken met teams en de Formule 1-organisatie.” De eerste reacties vanuit de FIA en F1 zijn volgens Berra positief. “We streven allemaal hetzelfde doel na: spannende races met meerdere strategieën. Maar het is complex en vereist zorgvuldige analyse. We willen ook het perspectief van de teams begrijpen, zodat we tot gedragen beslissingen komen.”
Meer spektakel door bandenvariatie
Voor Pirelli is het duidelijk: banden spelen een sleutelrol in het spektakel van Formule 1. Door te experimenteren met compounds en strategieën hoopt het merk races minder voorspelbaar te maken. Als alles goed verloopt, kunnen fans zich in de toekomst opmaken voor races waarin strategie een nog grotere rol speelt dan vandaag.
(Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties