schermopname 2 6 2025 164119 wwwyoutubecom News
schermopname 2 6 2025 164119 wwwyoutubecom
News

Van technisch wonder tot tikkende tijdbom: drijvende luchthaven in Japan zinkt sneller dan verwacht

Wie had ooit gedacht dat een luchthaven bouwen op zee een slecht idee zou zijn? Niemand toch...? Helaas is niks minder waar, en dan hebben we het vooral over Kansai International Airport in Japan.

Prijskaartje: 20 miljard dollar

Er zijn goede en slechte luchthavens wereldwijd – van de met olie rijkelijk gefinancierde luxe in Dubai tot de komisch kleine landingsbanen in afgelegen delen van Alaska. Maar zelfs voor de meest doorgewinterde reizigers is er waarschijnlijk geen ervaring zoals landen op Kansai International Airport in Japan. Deze luchthaven ligt voor de kust van Osaka en lijkt letterlijk op het water te drijven.

Ze werd gebouwd op twee kunstmatige eilanden in de Baai van Osaka en opende haar deuren in 1994. De luchthaven beslaat ongeveer 1.055 hectare, verspreid over twee terminaleilanden. Tegen 2008 waren de totale kosten al opgelopen tot meer dan 20 miljard dollar – en toch zinkt ze nu veel sneller dan experts hadden voorspeld, wat binnen ruim 30 jaar weleens het einde zou kunnen betekenen.

Hoe snel zinkt Kansai International Airport?

Aanvankelijk voorspelden experts dat de luchthaven gedurende haar levensduur zo’n 5,6 meter zou zakken. Maar dat bleek al snel veel te optimistisch. Binnen vijf jaar was de luchthaven al 8,2 meter gezakt. Meer dan 30 jaar na de bouw bedraagt het totale verzakkingsniveau inmiddels 11,58 meter. Een groot deel van de torenhoge kosten komt voort uit landaanwinningsprojecten, bedoeld om de verzakking tegen te gaan. Japan gaf zelfs meer dan 148 miljoen dollar uit aan het verhogen van de zeewering – maar mogelijk is dat allemaal tevergeefs.

Ingenieurs verwachten dat de luchthaven de komende 30 jaar nog eens 3,96 meter zal zakken. Dat zou betekenen dat Kansai tegen 2056 onder het huidige zeeniveau ligt – en dan is de stijgende zeespiegel door klimaatverandering nog niet eens meegerekend.

Waarom werd Kansai International Airport op zee gebouwd?

Een logische vraag is: waarom zou Japan überhaupt overwegen om een luchthaven op zee te bouwen als verzakking op termijn onvermijdelijk lijkt? Het project ging gepaard met aanzienlijke risico’s, maar de overheid zag het als noodzakelijk om het probleem van overbevolking op de nabijgelegen luchthaven van Osaka aan te pakken. In 2019 verwerkte Kansai meer dan 31,9 miljoen reizigers en was het de derde drukste luchthaven van het land.

Japan is geografisch gezien een klein land met een grote bevolking, waardoor ruimte schaars is. Luchthavens nemen niet alleen veel plaats in, maar brengen ook aanzienlijke overlast met zich mee. Bouwen in de Baai van Osaka werd gezien als de beste oplossing om aan de vraag te voldoen zonder verdere druk op het vasteland. Toch krijgt de luchthaven nu al te maken met overstromingen bij extreem weer. En gezien de toenemende kans dat ze de komende decennia volledig onder water komt te staan, moet Japan misschien heroverwegen wat ooit als een innovatieve stap in de luchtvaart werd gezien.

(Bron: Unilad Tech - Intropic: screen grab YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties