Review Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion – Een must play voor fans Sport
Review Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion – Een must play voor fans

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Velen zijn bekend Final Fantasy VII met Cloud Strive in de hoofdrol, een jongeman met een gigantisch zwaard die uit is op wraak tegen een kwaadaardige organisatie die de wereld wil veroveren. Het verhaal van Final Fantasy VII heeft echter een groter begin die velen niet weten. Dat werd namelijk alleen verteld in de game Crisis Core, een RPG die exclusief speelbaar was op de PSP, daar werd het gezien als één van de beste games van de handheld. Nu heeft Square-Enix, Crisis Core: Final Fantasy VII -Reunion uitgebracht, een remake van de PSP-game maar dan op alle platforms. Is deze game de moeite waard?

Het verhaal van Zack Fair

Het verhaal van Crisis Core: Final Fantasy VII -Reunion speelt zich 7 jaar voor de gebeurtenissen van Final Fantasy VII af. De hoofdpersoon is hier Zack Fair. Hij is lid van SOLDIER 2nd class en probeert de top in 1st class te bereiken. Dat is het beste team van Shinra waar legendes bevinden zoals Angeal, Sephiroth en Genesis. De organisatie Shinra heeft twee speciale eenheden namelijk Turks en SOLDIER. De Turks zijn vooral undercover bezig en doen ook politieke handelingen. SOLDIER doet vooral het vuile werk met spierkracht. Zack leert hier van zijn meester Angeal om een goede SOLDIER te zijn en zijn droom te volgen. Samen met Angeal en Sephiroth ga je uit op verschillende missies in opdracht van Shinra. Zack heeft een persoonlijkheid die heel anders is dan die van Cloud. Waar Cloud heel kalm is als een man met weinig woorden, is Zack hyperactief, sociaal en heel vriendelijk. Objectief gezien is Zack een sympathiekere hoofdpersoon dan Cloud.

Tijdens het verhaal komen Zack, Angeal, Genesis en Sephiroth steeds meer te weten over de verborgen geheimen van Shinra, waaronder de duistere experimenten die zijn gedaan. Terwijl Zack een groei meemaakt in de game en meer leert over Shinra, hebben andere personages uit Final Fantasy VII, ook een achtergrondverhaal. Sommige korter dan andere. Zo kom je bekende gezichten tegen zoals Sheng, Tifa, Aerith, Yuffie en Cloud. First Class leader Sephiroth is hier nog niet een villain. In deze game krijg je te zien hoe Sephiroth, de engel des doods met één vleugel werd. Cloud Strive is hier maar een onzekere soldaat. Cloud ziet Zack als een voorbeeld, een echte held waar hij naar opkijkt. De band die de twee krijgen gedurende het verhaal en de gebeurtenissen, zorgen als het ware voor de geboorte van de nieuwe Cloud zoals we hem kennen in Final Fantasy VII.

Het verhaal van Crisis Core: Final Fantasy VII – Reunion is grotendeels nog steeds de oude PSP-game, maar dan in een modern jasje. Er zijn op het gebied van gameplay geen grote veranderingen doorgevoerd zoals in de remake van Final Fantasy VII. Wel is het belangrijk om met name bekend te zijn met het personage Zack Fair, want het einde van Final Fantasy VII Remake, was een teaser dat er meer met Zack Fair zal worden gedaan in de aankomende Final Fantasy VII Rebirth. De remake trilogie lijkt een alternatieve tijdlijn te gaan worden met nieuwe gebeurtenissen. Als je Crisis Core niet hebt gespeeld, zal een eventuele ontmoeting met Zack in de volgende game niet dezelfde impact maken.

Gameplay verbeterd

Waar de originele Final Fantasy VII op de PS1, een turn based game was, was Crises Core op de PSP, een real time action game. In deze remake is de hack & slash gameplay bewaard. Wel zijn er quality of life-verbeteringen doorgevoerd. Wij hebben de game gespeeld op de PlayStation 5, dat is een enorme upgrade vergeleken met de PSP. De game draait op de PlayStation 5 op een vaste 60 FPS in 4K-resolutie zonder framedrops. Alles draait hierdoor vloeiend van bewegen door de map tot het hakken met het gigantische zwaard tijdens combat encounters.

Aangezien de PSP veel minder knoppen heeft vergeleken met de DualSense-controller, zijn hier ook verbeteringen doorgevoerd. Alle zes special abilities zijn nu makkelijk uit te voeren met de knoppen op de controller. De PSP had maar één analoge stick waardoor camera vaste punten had. In deze remake kan je vrij de camera bewegen zoals een moderne game. Verder is er een photo mode toegevoegd en het allerbeste, volledige voice-overs. Square-Enix heeft niet alleen alle voice-overs opnieuw gedaan zodat het past bij Final Fantasy VII Remake, maar alle dialogen in de game zijn nu voorzien van voice-overs. Ook als je met minder belangrijke NPC’s aan het praten bent, krijg je voice-overs. De gehele game is te spellen met Japanse of Engelse stemmen. Bovendien is lip sync nu correct bij de Engelse stemmen.

Opgepoetste visuals

Crisis Core: Final Fantasy VII – Reunion is voorzien van enorme upgrades wat betreft graphics. Vergeleken met de PSP-game is er een aanzienlijk verschil zodat het meer lijkt op de graphics van Final Fantasy VII Remake. Het komt in de buurt, maar het is net niet van dat niveau. Omgevingen, personages, effecten en animaties zien er allemaal goed uit, maar net een stap minder mooi dan Final Fantasy VII Remake.

Sommige punten hebben een grotere upgrade gekregen dan andere. Zo zijn de summons tijdens combat helemaal opnieuw gedaan waardoor deze erg indrukwekkend ogen. Denk bijvoorbeeld aan een gigantische draak die een enorme straal afvuurt vanuit de wolken. De in-game cinematics daarentegen zijn hetzelfde als de PSP-versie maar dan geupscaled. Deze ogen prima, maar komen niet in de buurt van de kwaliteit in Final Fantasy VII Remake. Verder ogen bepaalde locaties minder mooi dan anderen. De stad Midgar ziet er heel goed en sfeervol uit met veel details, terwijl de Sector 5 Slums een beetje saai ogen met weinig nieuwe textures. De maps zijn jammer genoeg onveranderd gebleven. Het zijn allemaal kleine lineaire paden waar vijanden op kunnen duiken. Op dit gebied voelt deze game wel aan als een ouderwetse game. Bij Final Fantasy VII Remake was bijvoorbeeld ook leveldesign helemaal opnieuw gedaan.

Tijdens combat komt de game heel erg in de buurt van Final Fantasy VII Remake. De particle effects bij rake klappen met de grote Buster Sword zien er heel fraai uit. Ook de magische aanvallen ogen bijzonder goed zoals de fire blast. Vijanden hebben ook een behoorlijke oppoetsbeurt gekregen waarbij met de name de baasgevechten veel meer impact maken dan de PSP-game.

Veel te doen

Uitspelen van het verhaal van Crisis Core: Final Fantasy VII – Reunion neemt ongeveer 11 tot 14 uur in beslag afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en hoeveel tijd je bezig bent met de baasgevechten, want sommige zijn behoorlijk uitdagend. Twee rake klappen en het is game over. Op de PS5 zijn er hele korte laadtijden en ieder gevecht kan je opnieuw beginnen, dus een dood is geen probleem maar meer een leermoment.

Voor de mensen die ook alle zijmissies willen doen is er veel meer content voor meerdere uren vermaak. De zijmissies zijn wel grotendeels ongeïnspireerde uitdagingen. Je komt dan terecht op de oude maps van de main story om te jagen op bepaalde monsters of vijanden. Als je dit succesvol doet krijg je een beloning en ontgrendel je een andere missie. De min maxers onder ons, zullen nog tientallen uren extra bezig zijn met deze game. Naast honderden zijmissies, kan je ook je gear en abilities upgraden. De beste build maken zal heel lang duren. Bovendien is er een Buster Sword mastery level. Deze kan je tot 95% upgraden en dat kan alleen door heel veel combat encounters te doen. 95% is overigens een leuke easter egg van Square-Enix. Hiermee wordt aangegeven dat Zack Fair de Buster Sword niet 100% onder de knie heeft gekregen. Iets wat Cloud Strive wel is gelukt in het vervolg.

Crisis Core: Final Fantasy VII – Reunion is een vette remake waar wij ons prima mee hebben vermaakt. Dit is niet van het niveau Final Fantasy VII Remake, waar alles van top tot teen opnieuw werd gemaakt. Square-Enix is hier gegaan voor een authentieke remake, een goede opknapbeurt. Leveldesign is hetzelfde, combat is dat grotendeels ook maar wel voorzien van quality of life-verbeteringen. Met verbeterde visuals en volledige voice-overs komt de presentatie van deze game beter tot zijn recht. Het verhaal is waar deze game echt in schittert. Iedereen die fan is van Final Fantasy VII, moet deze game over het personage Zack Fair wat ons betreft gespeeld hebben.

Je kan Crisis Core: Final Fantasy Origin hier kopen.