Review: Fire Emblem Warriors: Three Hopes – Oorlog in een alternatieve tijdlijn Sport
Review: Fire Emblem Warriors: Three Hopes – Oorlog in een alternatieve tijdlijn

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Fire Emblem Warriors: Three Hopes kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Drie jaar geleden kwam Fire Emblem: Three Houses uit voor de Nintendo Switch. Een tactische RPG die draaide om de oorlog tussen drie edele huizen. Het verhaal was goed en de verschillende personages waren allemaal stuk voor stuk interessant. Nintendo en Koei Tecmo vonden dat er meer gedaan kon worden met de wereld van Three Houses. Een nieuwe game genaamd Fire Emblem Warriors: Three Hopes is nu uit. Of deze game de moeite waard is, lees je in deze review.

Een Musou spin-off

Fire Emblem Warriors: Three Hopes is een andere soort game dan Fire Emblem: Three Houses. Dit is namelijk een Musou-game, waarbij je het opneemt tegen duizenden vijanden in grote slagvelden. Met je superaanvallen kan je honderden vijanden tegelijk uitschakelen. Wie bekend is met de Dynasty Warriors, Hyrule Warriors of de recente game Persona 5 Strikers weet precies wat ze kunnen verwachten. Je vecht je door honderden soms duizenden vijanden heen terwijl je de meest epische aanvallen en combo’s uitvoert. Vervolgens neem je het op tegen een eindbaas en begint de cyclus opnieuw.

What if verhaal

Een tweede grote verandering ten opzichte van Three Houses is het verhaal. Beide games hebben dezelfde setting en personages, maar zijn anders van elkaar. Fire Emblem Warriors: Three Hopes is een what if story. Wat als Byleth, de hoofdpersoon uit Three Houses, ineens de villain zou zijn? Jij staat in de schoenen van Shez, een mannelijke of vrouwelijke krijger van de Officiers Academy van huurlingen. Jij vecht aan de kant van één van de drie nobele huizen en uiteindelijk moet je Byleth zien te verslaan.

Het verhaal is interessant genoeg voor fans van Fire Emblem Three Houses. Voor nieuwkomers kan het verhaal en de grote hoeveelheid personages, een beetje overweldigend zijn. Het verhaal is overigens heel groot net als Tree Houses. Volledig uitspelen is ongeveer 25 tot 30 uur lang, en dat is per edele huis. Je kan makkelijk een nieuwe run beginnen met house Edelgard in plaats van house Claude of Dimitri.

Tactischer combat

Een reden dat Musou-games niet door iedereen geliefd zijn, komt omdat het vaak hersenloos button mashen is en je verslaat iedereen toch wel op je pad. Fire Emblem Warriors: Three Houses is tactischer dan we gewend zijn van Musou-games. Dat is een pluspunt, want mainline Fire Emblem-games zijn heel tactisch.

Zo kan je hier niet alleen vier party leden zelf besturen, maar het is ook mogelijk om een kaart te openen en je strijdkrachten te voorzien van commando’s. Net als in Three Houses heeft iedereen sterke en zwakke kanten. Zwaardvechters hebben een voordeel tegen bijl-gebruikers, bijlgebruikers zijn weer effectiever tegen vijanden met een speer en speergebruikers zijn weer sterker dan zwaardvechters. Aan de andere kant zijn boogschutters effectief tegen melee-vechters, die zijn weer sterker tegen magische strijders en die zijn weer in het voordeel tegenover boogschutters.

Het is aan jou om de juiste eenheden in de juiste situatie te gebruiken. De heroes uit de game, kan je op ieder moment zelf besturen, dit is met name handig omdat je zo niet de hele map zelf hoeft schoon te vegen en lange afstanden moet lopen. Neem controle over van een held of heldin en voltooi de verschillende opdrachten. Je kan de game casual spelen waarbij niemand sterft, maar het is ook mogelijk om op de oude Fire Emblem hardcore manier te spelen met permadeath geactiveerd. Geliefde personages kunnen tijdens een strijd sterven en ze komen dan nooit meer terug. De stakes in deze modus zijn heel hoog en dat zorgt er wel voor dat je veel voorzichtiger gaat spelen.

Combat is vermakelijk

De combat in Fire Emblem Warriors: Three Hopes is vermakelijk. Met button mashen kom je heel ver, vooral als je de game casual speelt. Je beschikt over een fast en een heavy attack die je met elkaar kan combineren voor verschillende moves.

De game bevat ook geavanceerde mechanics voor de mensen die meer diepgang zoeken. Zo heb je een block en een ontwijkknop. Deze zijn belangrijk om aanvallen, van bazen te ontwijken. Alle personages zijn verder te ontwikkelen met nieuwe classes en vaardigheden. Tijdens gevechten kan je verder indrukwekkende speciale aanvallen uitvoeren waarmee je in één keer iedereen die dichtbij staat kan wegvagen. De hoofdpersoon heeft verder een awakening, dit is als het ware een tijdelijke transformatie waarmee je tijdelijk flink wat dodelijk wordt. Aan het einde van iedere missie krijg je een beoordeling. Alle missies met een goede score afronden, zal je nog eens een aantal uren bezighouden.

De graphics van Fire Emblem Warriors: Three Hopes zijn prima. Personages zien er wel mooier uit dan de vaak saaie en kale omgevingen. De cutscenes zijn heel goed gedaan, alsof je naar een volwassen Anime-serie kijkt. Art design van met name de outfits en character designs zijn heel goed gedaan, maar dat was al een pluspunt van Fire Emblem: Three Houses. Voor deze game zijn er niet veel nieuwe designs doorgevoerd.

Wat betreft performance, heeft deze game dezelfde problemen als Hyrule Warriors. De game probeert de 60 frames per seconde te houden, maar bij enkele chaotische gevechten zijn framedrops zeker merkbaar. Dit is te merken in zowel de handheld als de docked-modus van de Nintendo Switch. Wat betreft bugs, glitches en crashes hebben we niets te klagen. Deze game is op dat gebied heel goed gepolished.

Fire Emblem Warriors: Three Hopes is een leuke spin-off op Fire Emblem: Tree Houses. Als je fan bent van die wereld en personages, dan is deze game zeker een aanrader. Het verhaal is interessant genoeg, de personages zijn uniek en de combat is tactischer dan we hadden verwacht van een musou-game. Mede door de tactische toevoegingen is deze game het uitproberen waard, ook voor de mensen die niet veel hebben met musou-games. Een demo van deze game is overigens beschikbaar in de Nintendo Switch eShop, dus check het want het is helemaal gratis.

Je kan Fire Emblem Warriors: Three Hopes hier kopen.