Review: Need for Speed Unbound – Terug in vorm in stijl Sport
Review: Need for Speed Unbound – Terug in vorm in stijl

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Need for Speed: Unbound kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

De laatste Need for Speed met de titel Heat verscheen 3 jaar geleden, een goede game maar het miste meer persoonlijkheid. Na de release van Heat besloot EA om de franchise terug te brengen naar Criterion, de makers van Burnout en de goed ontvangen games Hot Pursuit en Most Wanted. Na jaren heeft Criterion weer de mogelijkheid gekregen om een Need for Speed-game te maken. Need for Speed: Unbound ligt nu in de winkelrekken. Is deze racegame de moeite waard?

Realisme meets Anime

Need for Speed Heat werd goed ontvangen, maar één kritiekpunt werd altijd genoemd namelijk stijl. De wereld en personages waren een beetje saai. Criterion heeft dat punt aangepakt op een bijzondere manier door realisme te combineren met Anime. Personages in Need for Speed: Unbound hebben een cel-shaded Anime-uitstraling, iedereen in deze game oogt cool.

Need for Speed: Unbound barst van de persoonlijkheid. Personages zien er allemaal stoer uit en beschikken over vette wagens met een custom design. De wereld en de auto’s zijn weer realistisch zodat er een uniek contrast ontstaat. Tijdens het racen, zijn er verschillende effecten gedaan in Anime-stijl. Denk bijvoorbeeld aan rookwolken, drifteffecten, nitro-effecten en zelfs vleugels wanneer je een sprong maakt. De effecten zien er fraai uit en geven deze game een aparte vibe. Voor de mensen die hier geen fan van zijn, zijn de effecten uit te schakelen via de garage.

Over stijl gesproken, in Need for Speed: Unbound moet je een eigen Anime-personage aanmaken. Er zijn best veel customization-opties en voor de mensen die gelijk willen racen, zijn er premade-personages. Ook leuk is dat EA hier een samenwerking heeft met bekende modemerken om je personage nog een coolere uitstraling te geven. 17 bestaande merken hebben een kledinglijn in de game waaronder Versace, Puma, Namilia, Danielle Guizio en ALPHA Industries. Bovendien zijn deze kledingstukken niet gebonden aan microtransacties, sterker nog er zijn vooralsnog geen microtransacties te bekennen in deze game. Alle auto’s en outfits moeten dus in-game ontgrendeld worden door gewoon de game te spelen.

Payback

Need for Speed-games hebben altijd wel een verhaal, enkele beter dan andere. Sommige zijn zelfs inspirerend geweest voor films, denk bijvoorbeeld aan de Underground-reeks die een inspiratiebron waren voor de eerste paar Fast and the Furious-films.

Het verhaal in Need for Speed: Unboud gaat over een garage genaamd Rydell’s Rides, een zaak van de monteur Rydell. Samen met je vriendin Yaz maak je hier van een oude bak een custom racemonster om mee te kunnen doen met illegale races. Net wanneer je denkt de straten te gaan veroveren met deze auto, komt er een twist. Alle auto’s van de garage worden gestolen waaronder jouw custom auto. Jij en Rydell moeten helemaal vanaf nul beginnen, tijd voor payback.

Het verhaal is simpel en niet heel boeiend. Het is vermakelijk genoeg, vergelijkbaar met een B-film, maar verwacht niets iets wat je weg zal blazen. Wat wel leuk is gedaan, is dat jouw personage een voice-over heeft. Tijdens het rijden door de open wereld, word je vaak gebeld door verschillende personages, waardoor het verhaal niet alleen via cutscenes, maar ook via dialogen verloopt. De meeste conversaties zijn best cringe, betere schrijfwerk was welkom geweest, maar het verhaal in deze game kan je het beste zien als een leuke extra en niet als een main selling point.

The Grand

Om de beste racer te worden, moet je de top van The Grand bereiken, een evenement waar alle illegale racers bijeen komen. Om mee te doen met The Grand, moet je gekwalificeerd worden. Hoewel deze game een open wereld design heeft, is het niet hetzelfde als Need for Speed Heat of Forza Horizon. Je speelt namelijk dagen en weken. Ieder weekend, kan je een kwalificatie race doen. Om mee te doen met de kwalificaties, moet je doordeweeks races winnen, genoeg geld verzamelen voor het weekendevenement en de juiste soort auto kopen. Iedere kwalificatie vergt een andere type auto. Week 1 zijn de standaard auto’s, terwijl week 4 draait om sportauto’s. Wanneer je alle vier evenementen hebt gewonnen, kan je meedoen met The Grand en het opnemen tegen je rivaal.

Dagen zijn ingedeeld in tweeën namelijk overdag en avonden. Races in deze game worden allemaal gezien als illegale races. In Need for Speed Heat waren dat alleen de races in de avonden. Nadat je een race hebt gewonnen, stijgt je Heat level. Politieauto’s kunnen je dan in de wereld spotten, waarna een achtervolging begint. Als je gearresteerd wordt, verlies je al je geld. Om je geld veilig op te bergen, moet je deze inleveren bij de garage of een safe house. Er is dus altijd een risico in deze game dat je veel geld kan verliezen. Hoe meer races je doet op een dag, hoe gevaarlijker de politie wordt. Eenmaal in een safe house, wordt je Heat level gereset, vordert de tijd en je verdiende geld wordt bijgeteld bij je veiliggestelde spaargeld.

De grind is best groot, met name in de eerste week waar je heel weinig geld krijgt per race en politieachtervolgingen leveren nauwelijks geld op. Week 1 voltooien duurt daarom enkele uren. We kunnen ons voorstellen dat sommige gamers dit minder leuk gaan vinden, want je bent lang bezig met de minste auto’s van de game. Auto’s van tegenstanders zijn duidelijk beter, waardoor een race winnen niet eenvoudig is. Op standaard moeilijkheidsgraad krijg je maar 4 restarts per dag, dus je kan niet eindeloos opnieuw proberen totdat je eerste wordt. In week 2 gaat alles wat sneller met meer geld voor bepaalde races. In week 3 en 4 is de pacing wel prima en je krijgt dan ook af en toe auto’s als een beloning in plaats van geld.

Speelt heerlijk

Need for Speed Unbound’s rijgedrag voelt goed aan vergelijkbaar met Need for Speed Heat. De game heeft een grote focus op het maken van drifts. Als je dit niet onder de knie krijgt, zal je vaker races verliezen dan winnen. Gelukkig kan je de wagens naar wens tweaken om drifts perfect uit te voeren en controle over het stuur niet te verliezen.

De ‘sense of speed’ in Unbound is ook goed gedaan. Aan het begin voelen de auto’s zwaar en langzaam aan, maar dat zijn ook de minste auto’s van de game. Later krijg je beschikking over supercars en die gaan als een raket door de map, vooral als je nitro-boost gebruikt. De AI in deze game is verder best uitdagend en speelt niet volgens de regels. Soms krijg je een flinke tik en alle fouten die je maakt, worden meteen afgestraft.

Soorten races

Need for Speed Unbound bevat verschillende soorten races en activiteiten om geld te verdienen. Zo zijn er standaard races waarbij je van punt A naar B moet komen. Daarnaast zijn er races met meerdere laps. De politie kan ieder moment tevoorschijn komen tijdens een race, waardoor totale chaos kan uitbreken met crashes links en rechts. Racers praten ook met je tijdens de race, als je ze bijvoorbeeld passeert of ramt. Trash talk maakt races in deze game een stuk vermakelijker.

Verder zijn er drift races. Hier draait het om punten scoren door te driften. Als je meer punten kan scoren dan je tegenstanders, win je de wedstrijd. Af en toe zijn er uitdagende 1 versus 1 races, deze eindigen vaak in een foto finish. Soms krijg je de optie om een zijactiviteit te doen voor geld. Je kan gebeld worden om een illegale racer naar een locatie te brengen zonder gepakt te worden. Of je kan een opdracht krijgen om een tijdelijke auto met een hoge Heat level naar een garage te brengen.

Politieachtervolgingen

Spannende politieachtervolgingen zijn ook terug, deze zijn niet heel anders dan in Need for Speed: Heat. Er zijn 5 politie Heat levels. Op 1 zijn er standaard politieauto’s maar in level 2 krijg je al snellere auto’s achter je rug. Op niveau 3 komen de grotere politieauto’s tevoorschijn, bij level 4 komt de politiehelikopter en verschijnen roadblocks op de map. Als laatste op niveau 5 verschijnen de bepantserde politieauto’s die agressief zijn en krijg je te maken met veel meer auto’s tegelijk.

Als je bent ontsnapt van de politie, zie je op de mini map het zicht van politieauto’s die naar je aan het zoeken zijn. Dit is handig, maar vooral op de latere niveaus spot de politie je heel snel en begint een achtervolging opnieuw. Off-road rijden helpt vaak met het ontsnappen. De beloningen voor het ontsnappen van de politie is helaas weinig. Soms duurt een achtervolging wel 20 minuten, maar hiervoor krijg je maar 2500 dollar op het hoogst politieniveau.

Pimp my ride

Wat Need for Speed Unbound buitengewoon goed doet, is de mogelijkheid om je wagens tot in de puntjes te customizen. De game kent een breed scala aan auto’s, om precies te zijn 143 wagens. Dat is best veel voor een Need for Speed-game en meer komen ongetwijfeld via DLC.

Standaard-auto’s zijn eenvoudig om te bouwen tot een racemonster, niet alleen kwa performance maar ook de uitstraling. Alle componenten van je auto zijn aanpasbaar, van banden, deuren, velgen, uitlaten, ramen tot zelfs de neonverlichting. Custom designs van andere spelers kan je heel makkelijk downloaden en gebruiken. Zelf kan je een design ook makkelijk uploaden naar de EA-servers. Het eerste wat we deden met ons spaargeld is de iconische BMW M3 kopen om vervolgens het design uit Need for Speed: Most Wanted te gebruiken.

Spelers kunnen ook de gameplay en gevoeligheid van auto’s naar wens tunen. Wil je bijvoorbeeld een echte driftauto? Dan kan dat. Wil je een snelheidsmonster? Dan kan dat ook. Alle opties zijn aanwezig maar kost wel een flinke hoeveelheid in-game currency.

Need for Speed: Unboud is een mooie game. De open wereld Lakeshore City is gebaseerd op Chicago. Het ziet er goed uit, de mooiste open wereld van een Need for Speed-game tot nu toe. Het is niet van het niveau Forza Horizon 5, maar grafisch is het best goed met veel details, dichtbevolkte straten en verschillende gebieden. Het concept van realisme en Anime, heeft deze game echt een uniek uitstraling gegeven.

Wat betreft performance, is deze game grotendeels goed gepolished. Wij zijn geen bug of glitch tegengekomen. Wij hebben deze game gespeeld op de PlayStation 5 en de game hield een vaste 60 FPS op 4K-resolutie. Laadtijden zijn heel snel en de depth of field is uitstekend. Wel hebben we twee keer een crash gehad midden in een race. Dit is iets waar Criterion nog naar moet kijken.

Need for Speed Unbound is een geweldige arcade racer geworden. Na veel teleurstellingen en een vermakelijke NFS Heat, is Need for Speed met Unbound terug in vorm. Het verhaal is zeker niet memorabel maar vermakelijk genoeg. Het rijgedrag is geweldig voor een arcade racer met veel focus op het driften. Races zijn uitdagend, veel races eindigen met een photo finish. Customization is behoorlijk diep. De grafische stijl waar realisme gecombineerd wordt met Anime-effecten werkt buitengewoon goed en zorgt voor een unieke sfeer.

Verbeterpunten zijn er zeker ook, zo is de grind een beetje aan de hoge kant. Politieachtervolgingen zijn spannend, maar de beloningen mochten wat meer zijn. Hoewel niet een perfecte racegame, is Unbound wel de beste Need for Speed van de laatste jaren.

Je kan Need for Speed: Unbound hier kopen.