Review: Splatoon 3 – De shooter van Nintendo nu nog beter Sport
Review: Splatoon 3 – De shooter van Nintendo nu nog beter

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Splatoon 3 kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Vijf jaar geleden bracht Nintendo Splatoon 2 uit, een unieke shooter voor de Nintendo Switch waar je niet schiet met echte kogels, maar met kleurrijke verf. Splatoon 2 was op alle vlakken beter dan de eerste game op de Wii en het had gloednieuwe content zoals co-op. Nu komt Nintendo met een opvolger namelijk Splatoon 3. Of deze game grote sprongen heeft gemaakt en de moeite waard is, lees je in deze review.

Nieuwe game nieuwe hub-wereld

Splatoon heeft geen traditionele menu’s zoals velen andere games. In plaats van een standaard menu, kom je terecht in een hub-wereld waar alle modi en extra’s zijn te benaderen via gebouwen en winkels.

De hub-wereld van Splatoon 3 genaamd Splatsville is de grootste tot nu toe. Inklings en Octolings hangen hier rond waaronder ook echte andere spelers. Er zijn verschillende winkels geopend om je personage te personaliseren. Zo zijn er meerdere kledingwinkels te bezoeken, maar er zijn ook winkels waar je wapens kan kopen, al zijn deze wel gekoppeld aan je multiplayer level. Om de paar levels krijg je de mogelijkheid om een nieuw wapen te kopen. Maak je overigens geen zorgen over microtransacties, Splatoon 3 bevat helemaal geen microtransacties. Je koopt deze game, vervolgens kan je alles in-game ontgrendelen.

In Splatsville zijn er verdere verschillende gebouwen waarbij je toegang krijgt tot de verschillende modi van de game zoals local co-op, online co-op genaamd Salmon Run, Online multiplayer en de single player campagne.

Return of the Mammalians

In Splatsville komt je gauw een mysterieuze oude man tegen die zichzelf Cuttlefish noemt. De oude man verstopt zich in een riool. Via het riool kom je bij de single player campagne genaamd Return of the Mammalians. Je komt hier terecht in de Splatlands, een aparte hub waar je naar verschillende levels en uitdagingen navigeert. Jij wordt door de oude man benoemd tot Agent 3 en je kleine vis vriendje heet Smallfry. Samen met Smallfry moet jij in een vergeten ondergrondse wereld verkennen en het mysterie van de Great Zapfish ontrafelen.

Het verhaal in Splatoon 3 is interessanter dan Splatoon 2. Het bouwt voort op de Octo-uitbreiding van Splatoon 2. Het verhaal is vermakelijk met enkele twists en bekende gezichten uit voorgaande games. Waar de single player campagne van Splatoon 3 echt in schittert zijn de diverse levels die stuk voor stuk heel goed zijn gedaan. Het level design is top notch zoals je dat vaak ziet in Nintendo’s Mario-games. Levels zijn niet heel lang, vaak kort maar krachtig, waardoor je van het ene creatieve level naar een andere gaat zonder enige verveling. De single player campagne van Splatoon 3 is de beste tot nu toe.

Levels speel je niet alleen om het verhaal te vorderen, maar ook om je je eigen personage en je vriendje Smallfry te upgraden met je gewonnen punten. Daarnaast gebruik je gedurende het verhaal alle wapens die in de base game van Splatoon 3 zitten inclusief de superaanvallen. Zo kan je oefenen met alle wapens, om je zo goed mogelijk voor te bereiden voor de multiplayer.

Gameplay onveranderd

De algehele gameplay van Splatoon 3 is onveranderd gebleven. Kom je van Splatoon 2, dan weet je precies hoe je moet spelen. Er zijn geen extra tools toegevoegd vergeleken met de voorgaande game. Spelers kunnen de camera besturen met de rechteranaloge stick of met gyro controls. Veel mensen hebben de voorkeur voor gyro, maar wij houden van traditionele manual controls. Het is goed dat Nintendo, spelers een keuzemogelijkheid geeft.

De core gameplay van Splatoon 3 is onveranderd gebleven. Je hebt een inkt tank die je kan vullen door te duiken in jouw verf. Met deze inkt moet je vervolgens vijanden uitschakelen en gebieden kleuren. De rechter bumper knop is een granaat, de rechter analoge stick is je ultimate en dat is het wel zo een beetje. Het concept van Splatoon is als het ware: easy to learn hard to master.

Je kan een wapen kiezen die een eigen gameplay strategie heeft. Zo is de roller goed voor het verven van grote gebieden en het pletten van vijanden op korte afstand. De Dual Splatters zijn weer goed voor mid range en zijn er gefocust op een rechte lijn. Verder zijn er andere soorten wapens waar veel strategie bij komt kijken zoals een emmer, een kwast, een paraplu waarmee je kan aanvallen en verdedigen en zelfs een sniper rifle. Alle wapens uit Splatoon 2 zijn te vinden in Splatoon 3 en er zijn enkele nieuwkomers zoals de Splatana, een zwaard waarmee je precies inkt kan slaan op een richting. Nintendo heeft al aangegeven dat Splatoon 3 voor minimaal 2 jaar ondersteund gaat worden met nieuwe content waaronder nieuwe wapens.

Multiplayer

De multiplayer van Splatoon 3 bevat uiteraard de populaire Turf Wars-modus. Hier nemen twee teams van 4 het tegen elkaar op. De winnaar wordt niet direct bepaald door het aantal kills. In Turf Wars wordt de winnaar bepaald door het team dat het meeste grond heeft veroverd van de map door het te verven. Kills helpen hier uiteraard mee, want je kan dan nog meer druk zetten op je tegenstanders en nog meer gebied veroveren. Vaak wordt een Turf War-wedstrijd beslist in de laatste 30 seconden, dus van begin tot eind zijn deze wedstrijden heel spannend.

Multiplayer bevat verder Anarchy Battles, dit is als het ware Ranked Matches maar dan met een andere naam. Anarchy bevat vier modi. De eerste is Splat Zones, geïnspireerd door Kill of the Hill. De tweede is Tower Control, waar teams een bepaald gebied moeten veroveren en verdedigen. Clam Blitz is een modus waar je schelpen moet verzamelen en deze moet inleveren om punten te verdienen. Als laatste is er een Rainmaker-modus waar je een superwapen genaamd Rainmaker moet zien te krijgen in het gebied van je tegenstanders. Dit zijn allemaal stuk voor stuk vermakelijke modi, maar Splatoon 3 mist iets baanbrekend nieuws. Misschien wordt het wel tijd voor een Splatoon-versie van Free For All, Team Deathmatch of Battle Royale. Nintendo heeft op launch in ieder geval erg gespeeld op safe.

Splatfests zijn ook bevestigd voor Splatoon 3, dit is Turf War met een twist. Zo kies je aan het begin van een Splatfest voor een kant, vaak hilarische dilemma’s zoals ketchup of mayonaise. Het team met de meeste punten in 48 uur, wint de Splatfest. In Splatoon 3 bevatten Splatfests niet twee maar drie teams. Zo kan je tijdens een spaltfest nog chaotischere wedstrijden spelen met drie teams in één map en dus drie kleuren. Eén team begint rechts, één links en eentje in het midden van de map.

Salmon Run spannender

Iets totaal nieuws in Splatoon 2 was Salmon Run, een geheel nieuwe PvE-modus waar je samen met drie anderen het moet opnemen tegen waves van gemuteerde vissen uit het vieze water. In een bepaalde tijd moeten spelers zoveel mogelijk gouden eitjes verzamelen en inleveren. In Splatoon 3 is Salmon Run terug met enkele quality of life-verbeteringen en toevoegingen.

Zo was Salmon Run niet altijd speelbaar in Splatoon 2, alleen enkele dagen in een week. In Splatoon 3 is Salmon Run altijd beschikbaar. Een hele handige toevoeging is de mogelijkheid om eitjes te gooien. Zo kan je als een pro basketballer op het laatste moment een eitje gooien naar een teamlid die op een veilige plek staat zodat hij of zij een punt kan scoren. Alleen deze toevoeging zorgt voor mooie momenten en meer strategie.

Een andere interessante toevoeging aan Salmon Run zijn de spannende baasgevechten. Af en toe komt er een soort van Godzilla-versie van de gemuteerde vis opduiken op de map. Met je gouden eitjes kan je schade verrichten aan deze monstervis en krijg je coole beloningen als je erin slaagt om de baas te verslaan.

Splatoon 3 is één van de mooiste games op de Nintendo Switch. Karakters zien er gedetailleerd uit, maar en de kleuren spatten van je scherm. Wij hebben de game voornamelijk gespeeld op de Switch OLED en daar komt deze game echt tot leven. In de handheld modus draait deze game op 720p met een framerate van 60 FPS, dat zorgt ervoor dat gameplay vloeiend aanvoelt. In de docked modus gaat de resolutie omhoog naar 1080p met wederom 60 frames per seconde. Opmerkelijk genoeg draait de game op 30 FPS in de hub-wereld. Dat is direct merkbaar, alles voelt veel trager aan dan een multiplayer wedstrijd. Af en toe zijn er ook framedrops merkbaar in de hub-wereld. De gehele game op 60 FPS was geweldig geweest, maar aan de andere kant is de Nintendo Switch inmiddels bijna 6 jaar oud.

Kwa bugs en glitches zit deze game heel goed zoals je zou verwachten van een Nintendo first party game. Wij zijn geen bug, glitch of een crash tegengekomen in de single player en Salmon Run. Bij multiplayer zijn we af en toe wel een disconnect tegengekomen. Wanneer dit midden in een wedstrijd gebeurd, is het wel vervelend.

Splatoon 3 is meer van hetzelfde, en dat is op zich niet iets slechts. Alles in deze game is beter dan in Spaltoon 2. Denk aan de gloednieuwe single player campagne, de multiplayer en co-op. De nieuwe wapens zijn van toegevoegde waarde en alle quality of life-verbeteringen worden erg gewaardeerd. Toch hadden we gehoopt op één grote nieuwe toevoeging. In Splatoon 2 was dit Salmon Run. Nintendo heeft met deze game erg gespeeld op safe. Hopelijk verschijnen nieuwe modi in de vorm van toekomstige content updates. Nintendo heeft in ieder geval aangegeven deze game minimaal 2 jaar te gaan ondersteunen met verbeteringen en content updates.

Hoewel Splatoon 3 echte grote vernieuwing mist, is dit wel de beste Splatoon-game tot nu toe. Zowel Splatoon-veteranen als nieuwkomers zullen lange uren pret beleven met deze unieke shooter.

Je kan Splatoon 3 hier kopen.