Review: The Last of Us Part I – De definitieve versie van één van de beste games ooit games
Review: The Last of Us Part I – De definitieve versie van één van de beste games ooit

De volledige eindscore en de plus en minpunten van The Last of Us: Part I kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

The Last of Us is één van de meest iconische games ooit. De game verscheen in 2013 en werd enorm goed ontvangen. Na het succes van de game bracht ontwikkelaar Naughty Dog ongeveer een jaar later The Last of Us Remastered uit met grafische verbeteringen voor de PS4. Nu brengt de ontwikkelaar ongeveer negen jaar sinds de release van de originele game een remake uit voor de PlayStation 5. In deze review lees je of deze remake de moeite waard is.

Post-apocalyptische wereld

Hoewel inmiddels velen het verhaal van de game kennen, zijn er ook velen die het origineel niet hebben gespeeld. Het is daarom misschien handig om kort te vertellen wat voor game The Last of Us Part I is. In de game is er een infectie waardoor een groot deel van de mensen dood zijn gegaan of veranderd zijn in zombies. De game speelt zich af in een post-apocalyptische setting waarbij Joel en Ellie op pad gaan om een groep genaamd The Fireflies te vinden. Dit is echter geen eenvoudige klus, aangezien er naast de dodelijke zombies ook mensen zijn die er alles aan doen om te overleven.

The Last of Us Part I bevat een zeer emotioneel verhaal met erg interessante karakters. Dit verhaal wordt verder versterkt door de verbeteringen die zijn aangebracht in deze remake. Grafisch is de game op niveau gebracht met The Last of Us Part II, wat één van de mooiste games aller tijden is. The Last of Us Part I is met name verbeterd in grafisch opzicht. Het is echter geen simpele grafische update. Alle aspecten van de game zien er mooier uit; de karakters, vijanden en omgevingen.

Grafische verbeteringen

De cutscenes in de game zien er ook een stuk beter uit dan in de originele game. Je kunt de emoties herkennen in de gezichten van de verschillende karakters. De modellen van de karakters zijn zeer gedetailleerd in deze remake. Aangezien er heel wat belangrijke gebeurtenissen plaatsvinden tijdens de cutscenes, is dit een zeer belangrijke verbetering ten opzichte van de originele game.

Zoals al eerder gezegd zien de vijanden en omgevingen er veel indrukwekkender uit. Dit zorgt ervoor dat de gameplayervaring ook beter wordt. De vijanden zijn namelijk een stuk angstaanjagender, waardoor de spanning tijdens het spelen groter is. Daarnaast is de belichting in de game compleet veranderd. Dit geeft een meer realistische look aan de game.

Qua gameplay verschilt de game niet erg van de originele game. Op dit vlak hadden we graag meer veranderingen gezien. De gameplay voelt identiek aan als de originele versie van de game buiten een aantal kleine aanpassingen. Zo is de AI aangepast, waardoor vijanden agressiever zijn en zich wat realistischer gedragen. Daarnaast zijn een aantal animaties verbeterd en is het schieten ietwat anders. Hoewel dit aangename aanpassingen zijn, hadden we gehoopt op wat meer wezenlijke toevoegingen. Ten opzichte van deel 2 heeft Joel veel minder manieren om zijn vijanden te doden. Wij hadden tenminste gehoopt dat elementen uit het tweede deel toegevoegd konden worden aan de remake.

Een andere toevoeging aan deze remake is de implementatie van haptische feedback van de DualSense controller. Op bepaalde momenten zal de controller feedback geven waardoor de ervaring net wat meeslepender wordt. Daarnaast maakt de game gebruikt van adaptive triggers van de DualSense bij bijvoorbeeld het schieten.

Naughty Dog staat inmiddels bekend om hun uitgebreide toegankelijkheidsopties in hun games en dat is in deze remake niet anders. Er zijn zeer veel opties om de game voor iedereen speelbaar te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een optie inschakelen om alle items in een plaats te markeren, waardoor het makkelijker is om alles in de game te vinden. Daarnaast kan je bijvoorbeeld een waypoint activeren die toont waar je heen moet. Een andere toffe feature is de mogelijkheid om de dialogen van karakters te voelen in de controller door middel van trillingen.

The Last of Us Part I is de definitieve versie van één van de beste games aller tijden. Het verhaal was al perfect en dat is niet aangepast. De remake bevat voornamelijk grafische verbeteringen, maar deze zijn wel erg indrukwekkend. Qua gameplay moet je niet heel veel anders verwachten ten opzichte van het origineel. Als je de game nooit hebt gespeeld of nogmaals wilt ervaren, dan is deze remake zeker de moeite waard.

Je kan The Last of Us: Part I hier kopen.