Review: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – Ongekende vrijheid games
Review: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – Ongekende vrijheid

De volledige eindscore en de plus en minpunten van The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

The Legend of Zelda: Breath of The Wild kwam in 2017 uit en werd door velen gezien als één van de beste games aller tijden. Het zal dan ook niet als een verrassing aankomen dat de verwachtingen voor de sequel van de game hoog waren. Normaliter zijn de games in de Zelda-serie losstaand, maar Nintendo heeft er dit keer voor gekozen om een direct vervolg op de voorgaande game uit te brengen. Weet The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom de torenhoge verwachtingen waar te maken?

Het verhaal

De game start met een mysterieuze openingsfase waarbij Link en Zelda de ondergrond van Hyrule Castle verkennen. Daar komen zij ruïnes van een oude beschaving en het lichaam van Ganondorf tegen. Nadat Ganondorf ontwaakt wordt Hyrule Castle de lucht in gelanceerd en Zelda en Link vallen naar beneden, waarna Zelda verdwijnt. Link wordt wakker in de Sky Islands met een nieuwe arm. Jij hebt als doel om Zelda te vinden en Ganondorf te stoppen.

Tears of the Kingdom bevat meer focus op het verhaal dan we van voorgaande games in de serie gewend zijn. Zo zijn er diverse cutscenes met voice acting, een groot aantal personages en is het schrijfwerk simpelweg beter. Een groot deel van het verhaal wordt verteld door middel van flashbacks die je kan vinden in de wereld. Deze flashbacks zijn behoorlijk goed en zorgen voor diepgang in het verhaal.

Het verhaal in Tears of the Kingdom draait niet alleen om de main quests, maar om de verhalen die je tegenkomt in de wereld. De open wereld van Tears of the Kingdom bevat een groot aantal NPC’s die je hulp nodig hebben of hints geven. Er zijn wel side quests in de game, maar dit zijn er niet heel veel. De echte quests zitten in de dialogen die je hebt met de NPC’s. Zij zeggen bijvoorbeeld dat ze hebben gehoord over het bestaan van een legendarisch beest en geven hints over de locatie van het beest. Het is vervolgens aan jou om dit beest te vinden op basis van de hints.

Een veel grotere map

Net als Breath of the Wild speelt Tears of the Kingdom zich af in Hyrule. Veel is echter veranderd in Hyrule. Zo zijn bepaalde plekken verwoest, zijn er nieuwe locaties te verkennen en is het klimaat veranderd. De grootste toevoegingen zijn echter de Sky Islands en een compleet nieuwe ondergrondse map. Sky Islands zijn over het algemeen kleine eilanden in de lucht met puzzels, waarbij je een manier moet vinden om van het ene naar het andere platform te komen.

De ondergrondse map is echter een volledige map en is werkelijk gigantisch. Het voelt even groot aan als de map van Hyrule. Tears of the Kingdom voelt dan ook minimaal twee keer zo groot aan als Breath of the Wild. Natuurlijk is een grotere map niet altijd een pluspunt. Er moet namelijk wel iets te doen zijn in de map. Gelukkig stelt Tears of the Kingdom op dit vlak niet teleur. Wanneer je al een aantal meter loopt kom je wel iets unieks tegen dat het waard is om te verkennen. Je hebt grotten, kampen met vijanden, unieke monsters, landschappen, dorpjes en meer om te vinden in de wereld. De ondergrondse map bevat compleet andere materialen en landschappen om te verkennen dan Hyrule. Er is echt enorm veel content in Tears of the Kingdom. Zelfs met honderd uur speeltijd zal je een groot deel van de wereld niet ontdekt hebben.

Nieuwe vaardigheden

Link heeft in Tears of the Kingdom een aantal nieuwe vaardigheden die een centrale rol spelen in de gameplay. De vaardigheden uit Breath of the Wild zijn niet aanwezig. Ten eerste heeft Link de Ascend vaardigheid, waarmee hij zichzelf als het ware door oppervlaktes die boven hem zijn kan gaan. Als je je bijvoorbeeld in een grot bevind kan je zo weer terugkeren naar buiten. De tweede nieuwe vaardigheid is Recall, waarmee je objecten terug in de tijd kan sturen. Gooit een vijand een rotsblok naar je toe, dan kan je deze met Recall teruggooien naar je vijand. Recall kun je gebruiken op alle objecten in de wereld. Als een rotsblok valt vanuit de Sky Islands, dan kan je via Recall liften op de rotsblok en aankomen in de wereld boven de wolken.

Een andere vaardigheid die Link heeft en die misschien wel de belangrijkste van allemaal is, is dat hij objecten kan bouwen. Je kunt objecten aan elkaar vastmaken om zo nieuwe objecten te creëren. De creativiteit die hiermee mogelijk is, is ongekend. Er zijn enorm veel objecten die je kunt maken en dit kun je doen op je eigen manier. In het begin kun je bijvoorbeeld bruggen maken om lange afstanden te overbruggen. Naarmate je echter verder komt in de game krijg je een groot aantal nieuwe objecten tot je beschikking. Zo kun je vliegtuigen maken, over water varen met boten, luchtballonnen gebruiken om in de lucht te komen en nog veel meer. Je wordt niet gelimiteerd met wat je aan elkaar vast kan plakken, letterlijk alles is mogelijk. Het bouwen speelt ook een grote rol bij de puzzels in de game. De creativiteit die het bouwen je toestaat, zorgt ervoor dat je puzzels ook op veel verschillende manieren kunt oplossen.

Link heeft nog een laatste nieuwe vaardigheid in Tears of the Kingdom, namelijk Fuse. Deze vaardigheid is met name van belang in combat. De combat werkt hetzelfde als het voorgaande game. Je hebt een wapen, schild en boog waarmee je kunt vechten. Fuse speelt echter een centrale rol in de combat. Met Fuse je objecten in de wereld combineren met je wapens. Dit is mogelijk met letterlijk alles wat je kunt oppakken. Zo kun je bijvoorbeeld de staart van een hagedis aan je wapen vastplakken om er een zweep van te maken. Eén van de kritiekpunten van Breath of the Wild was dat je wapens konden breken. Dit is wederom in Tears of the Kingdom aanwezig, maar de Fuse vaardigheid maakt dit een stuk minder irritant. Er zijn namelijk enorm veel combinaties van wapens om mee te experimenteren.

Grafisch is de game vergelijkbaar met Breath of the Wild. Er zijn wel een aantal veranderingen die het iets mooier maken, zoals veranderingen in de belichting. De game draait op 30 fps, maar er waren op bepaalde momenten wel framedrops te merken. Dit was vooral het geval wanneer wij aan het bouwen waren. Heel storend zijn deze niet, maar het is wel merkbaar. Verder is de game uitstekend gepolished. We zijn geen bugs, glitches of crashes tegengekomen.

The Legend of Zelda: Tears of the Wild behoort net als de voorgaande game tot één van de beste games aller tijden. De nieuwe gameplayelementen zijn stuk voor stuk fantastische toevoegingen, de wereld bevat een enorme hoeveelheid content vol met verrassingen en het verhaal is erg tof. De creativiteit die je hebt in Tears of the Kingdom is ongekend. Voor bezitters van een Nintendo Switch is dit een must-have.

Je kan The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom hier kopen.

2 claps