Het onderzoeksbureau Millward Brown bevraagt wereldwijd jaarlijks 1 miljoen consument en specialisten naar hun perceptie ten aanzien van merken. Ze maken daarbij jaarlijks onder andere het lijstje bekend van meest waardevolle autoconstructeur. Toyota was daarin de koning. Van 2006 tot 2009 waren ze steevast op nummer 1, in 2010 lieten ze BMW even voor om in 2011 opnieuw het meest waardevolle merk te zijn. Maar beide merken lijken haasje over te spelen, want vandaag werd bekend dat BMW opnieuw op nummer 1 staat met een merkwaarde van 24,6 miljard dollar.
Die overwinning heeft BMW te danken aan zijn sterke positieve in competitieve markten. Ook Mercedes en Audi gaan er op vooruit. De drie Duitsers maken die voorsprong door hun stijgende export naar het verre oosten. Toyota is net zoals Lexus en Honda de verliezer. De reden dat vele Aziaten het slecht doen is een rechtstreeks gevolg van de Tsunami die 2011 beheerste. Opvallend is dat Hyundai de top 10 binnensukkelt. Met een merkwaarde van 3,6 miljard dollar bekleden zij de negende plek.
Ga je de merkwaarde van automerken vergelijken met IT-bedrijven dan moeten ze zich bijna gaan schamen. Zo is Apple het meest waardevolle merk ter wereld met 182,9 miljard dollar. IBM staat tweede met 116 miljard en Google sluit de top drie af met 107,9 miljard.
Meest waardevolle automerken ter wereld 2012
in $ billion; rank in top 100; % change from 2011
1. BMW $24.6 -- (23) 10
2. Toyota $21.8 -- (28) -10
3. Mercedes $16.1 -- (46) 5
4. Honda $12.7 -- (65) -11
5. Nissan $9.9 -- (81) -2
6. VW $8.5 -- (95) 15
7. Ford $7.0 -- * -5
8. Audi $4.7 -- 23
9. Hyundai $3.6 -- --
10. Lexus $3.4 -- -7
* Did not qualify for the top 100
Source: Millward Brown
Via autonews
Lees meer autonieuws op autofans.be
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties