De remlichten van de Tesla Cybertruck verwarren mensen, omdat ze 'nauwelijks ergens op slaan'. Wheels
De remlichten van de Tesla Cybertruck verwarren mensen, omdat ze 'nauwelijks ergens op slaan'.
Wheels

De remlichten van de Tesla Cybertruck verwarren mensen, omdat ze 'nauwelijks ergens op slaan'.

Eerder dit jaar bouwde Tesla, het bedrijf van Elon Musk, de eerste Cybertruck, vier jaar nadat deze voor het eerst werd aangekondigd in november 2019. En het is veilig om te zeggen dat het voertuig sinds de aankondiging een veelbesproken onderwerp is geweest. Ten eerste herinner je je misschien de ietwat chaotische onthulling van het prototype, waarbij Tesla-ontwerper Franz von Holzhausen een metalen bal naar de zogenaamd 'onbreekbare' ramen gooide, alleen om ze te laten breken.

En toen mensen de elektrische auto voor het eerst zagen, waren ze een beetje teleurgesteld door de kwaliteit ervan. Verschillende foto's gedeeld door TikToker @dsgolson toonden kieren in de carrosserie op verschillende delen van het voertuig, waardoor het er onmiskenbaar onafgewerkt uitzag. Nu staan mensen perplex van de remlichten van de Cybertruck, die onverklaarbaar dezelfde kleur hebben als de richtingaanwijzers.

De remlichten van de Tesla Cybertruck verwarren mensen, omdat ze 'nauwelijks ergens op slaan'.
Elon Musk bij de voorstelling van de Tesla Cybertruck (Credit: YouTube)

Richtingaanwijzers op de Tesla Cybertruck onduidelijk (en onveilig?)

In een video geplaatst op Twitter nadert een pre-productie Cybertruck een rood stoplicht met de linker richtingaanwijzer aan. Het voertuig heeft een LED-balk over de achterkant als achterlicht. Maar wanneer de auto remt, verdwijnt deze balk grotendeels, waardoor een veel korter LED-licht in het midden zichtbaar wordt. Dit is het remlicht. Aan elke kant van de LED-balk bevinden zich richtingaanwijzers in exact dezelfde kleur als zowel het achterlicht als het remlicht.

Het unieke ontwerp heeft mensen in verwarring gebracht en doet hen afvragen of het voertuig eigenlijk wel veilig is. De oorspronkelijke plaatser, @omg_tesla, onderschrijft de video met: "Stel je voor dat de achterklep open is, dan zie je alleen de twee zijkanten. Eerlijk gezegd weet ik niet of dat genoeg licht is, vooral als het een mistige nacht is." Op X schreef een gebruiker: "Ik vind het een beetje vreemd dat het 'remlichtgebied' altijd brandt en verandert om het remmen te tonen, in plaats van aan/uit te zijn voor remmen. Ik weet het niet..."

(lees verder onder de video)

Meerdere veiligheidsproblemen bij Tesla

De remlichten van de Cybertruck zijn slechts een zoveelste veiligheidszorgpunt voor Tesla, dat eerder dit jaar gedwongen werd om 363.000 voertuigen met zelfrijdende software terug te roepen vanwege het risico op crashes. Problemen met de voertuigen trokken de aandacht van de autoriteiten, aangezien volgens de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration het systeem 'het voertuig mogelijk onveilig kan laten handelen bij kruispunten'.

Voertuigen die door het probleem werden getroffen, omvatten 'bepaalde 2016-2023 Model S, Model X, 2017-2023 Model 3, en 2020-2023 Model Y-voertuigen uitgerust met Full Self-Driving Beta (FSD Beta) software of wachtend op installatie'. Deze voertuigen gebruiken de FSD-technologie om Tesla-chauffeurs de mogelijkheid te bieden om de zelfrijdende assistentie op openbare wegen in de VS uit te proberen, waardoor een chauffeur automatisch door straten kan navigeren.

Reactie van Tesla

De technologie wordt echter niet als waterdicht beschouwd en stelt de bestuurder niet in staat volledig uit te schakelen aan het stuur of maakt het niet mogelijk dat een auto veilig kan worden bestuurd zonder de bestuurder in de auto. Tesla zei dat het ‘niet op de hoogte was van verwondingen of sterfgevallen die verband hielden met het probleem dat in de terugroepactie werd genoemd’.

(Intropic: Twitter)

4 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties