Als je The Mercedes House in de historische wijk van de Zavel in Brussel binnenstapt, zie je meteen de Mercedes-Benz 600 Pullman staan. Heel wat mensen zullen die limousine, die de inkomhal inpalmt, kennen van op televisie of uit de kranten. Het gaat immers om de ceremoniewagen waar de Belgische koninklijke familie en meer bepaald Koning Boudewijn op het einde van de jaren ’60 mee reden. Een deel van het Belgische erfgoed, met andere woorden. Panelen en een video vergelijken de auto met de huidige gepantserde S600 Pullman Guard.
De tentoonstelling gaat voort in de kelderverdieping waar acht exemplaren van de S-Klasse opgesteld staan die samen een halve eeuw geschiedenis vertegenwoordigen. Recht tegenover de trap staat de W187 uit 1952 naast de W221 van 2009. Die opstelling symboliseert de machtsoverdracht tussen twee modellen die hun stempel op de geschiedenis van de auto gedrukt hebben. Foto's van het de Brouckereplein op de achtergrond schetsen de periode van beide auto's.
Doorheen de tijd
Ons bezoek doorheen de tijd brengt ons langs de ene kant van de W187 bij de W111, de W108 en de W116 en langs de andere kant bij de W126, de W140 (bijgenaamd de tank) en de W220. Opvallend is de evolutie die de vormgeving van de radiatorroosters heeft doorgemaakt.
Elke auto wordt in zijn periode gesitueerd. Grote panelen met uitleg plaatsen de technologische innovatie van dat moment (de eerste kleurentelevisie, het eerste dier in de ruimte, de eerste man op de maan of het eerste navigatiesysteem voor auto's) naast de innovaties van de verschillende modellen van de S-Klasse. Van de centrale vergrendeling tot het sleutelloze toegangssysteem Keyless-Go, van de dubbele trommelremmen vooraan tot de Pre-Safe-schijfremmen, van de veiligheidskooi met geprogrammeerde kreukelzones tot de gordijnairbags.
Op het einde van het bezoek laat Mercedes op twee videoschermen zien met welke snufjes de laatste generatie van de S-Klasse uitpakt. Denk bijvoorbeeld aan het splitscreen, Speed Limit Assist dat de snelheidsborden leest, Attention Assist dat de bestuurder waarschuwt tegen vermoeidheid of Cross Wind Stabilisation dat de ophanging aanpast aan zijwind.
De Mercedes Oldtimer Club, die samen met de importeur de tentoongestelde auto's levert, heeft alle miniatuurversies van de S-Klasse opgesteld in een grote vitrine. Een andere trekpleister is de kolom waaraan een veertigtal oude en recentere foto's van eigenaars met hun S-Klasse opgehangen zijn. In de sneeuw of onder de zon, in de stad of op het platteland, telkens weer speelt de S-Klasse een hoofdrol.
Praktische informatie
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties