Sportmotoren uit de jaren '90: nr 5 MV Agusta F4 Oro Wheels
Sportmotoren uit de jaren '90: nr 5 MV Agusta F4 Oro
Wheels

Sportmotoren uit de jaren '90: nr 5 MV Agusta F4 Oro

Eind jaren '90 maakte MV Agusta z'n comeback!

Na de verkoop van Ducati richtte Claudio Castiglioni z'n aandacht op een ander Italiaans motoricoon: MV Agusta. De F4 was het eerste model van het herboren MV Agusta.

Waarom: de F4 Oro is de motorfiets die de wederopstanding van MV Agusta symboliseert

Het verhaal: In het najaar van 1997 schrijft Cagiva-baas Claudio Castiglioni geschiedenis door het verloren gewaande MV Agusta nieuw leven in te blazen door het tonen van de MV Agusta F4 op de EICMA in Milaan. Anderhalf jaar later volgt dan de eigenlijke lancering van de F4 750 Oro. De legende gaat dat het idee voor de F4 750 ontstond tijdens de wekelijkse koffieklets tussen Castiglioni en Cagiva-hoofddesigner Massimo Tamburini. De koffieklets mondde in een brainstormsessie uit en het ene leidde naar het andere. Al in 1995 doken er geruchten op dat Cagiva, dat zich tot dan toe alleen tot lichte sportmotoren had beperkt aan een sportieve viercilinder in lijn zou werken. Vier jaar later ziet alles er anders uit. De Cagiva viercilinder in lijn is er maar draagt nu de nobele familienaam Agusta. Met de F4 750 mikt Castiglioni op hetzelfde marktsegement als Ducati, dat hij een jaar eerder van de hand heeft gedaan, met de 996. De F4 ziet er uit als een pareltje. Vooral de vier fraai gevormde uitlaten die onder het subframe uitmonden zijn ongezien vormgegeven. De goudkleurige wielen en swingarm en de klassieke grijs-rode stroomlijn over alles heeft Tamburini nagedacht. MotorWereld-correspondent Alan Cathcart vindt meteen dat Tamburini met het ontwerpen van de F4 zichzelf overtroffen heeft. Door de extreem korte slag draait het blok behoorlijk hoge toeren.

In de racerij: Freelance-journalist Steve Casaer, zet vanaf het seizoen 2000 een MV Agusta F4 750 in voor de Shell Advance Endurance Cup. Casaer en z’n ploegmaats debuteren sterk tijdens de 4 uur van Zolder waar ze als tweede in de Superbike-klasse eindigen. Die prestatie wekt de aandacht van MV Agusta-baas Claudio Castiglioni. Tot dan heeft nog niemand een F4 750 voor de racerij ingezet. Castiglioni neemt Casaer in vertrouwen en de Schellebellenaar wordt tot MV Agusta-testrijder gebombardeerd. Vanaf 2001 start Casaer samen met Danny Scheers en James Ellison in het WK Endurance in het door het mannenblad Maxim gesponsorde Maxim Experience Endurance project. Maar in het diepste geheim gebeurt dat wel met een prototype-blok van de F4 1000.

Technische gegevens: Motor: Watergekoelde viertakt viercilinder in lijn Cilinderinhoud: 749cc Maximaal vermogen: 126 pk aan 12.200 opm Maximaal koppel: 72 Nm aan 9.000 opm Versnellingsbak: 6 versnellingen Drooggewicht: 180 kg Prijs 2014: voor een Oro van de eerste reeks wordt al gauw meer dan € 30.000 gevraagd.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties