Hoe groot is het fortuin van Bart De Pauw? News
Hoe groot is het fortuin van Bart De Pauw?
News

Hoe groot is het fortuin van Bart De Pauw?

Als we sommige Bekende Vlamingen mogen geloven, is het niet makkelijk om goed te leven van hun artistieke en/of andere uitspattingen. Wij vroegen ons af of het echt zo erg gesteld was, dus lieten we onze meest financieel onderlegde redacteur de financiën van onze BV's uitspitten!De Pauws televisiecarrière begon in 1985 in het televisieprogramma Meester, hij begint weer! van Frank Dingenen, een humoristisch jongerenprogramma op de BRT waarvoor hij de rol van Bart speelde en meehielp als co-scenarist.

Een paar jaar later - in de begindagen van VTM - was hij ook eens te zien in het achtergrondkoortje tijdens het nummer Ambiance door Frank Dingenen in een aflevering van Tien om te Zien.

De Pauws bekendheid nam toe dankzij Buiten De Zone waarin hij de rol van de sullige Raf Willems speelde en de scenario's verzorgde. Net als Meester was ook deze reeks een mengeling van humor in een realistische setting. In Meester een school, in Buiten De Zone het kantoor van de hulpdienst De Jongerenfoon. De absurde sketches die in Buiten De Zone kwamen voort uit de dagdromen van de personages.

Toen de eerste reeks in 1994 op tv liep was dat nog op een vrijdagvond na 10 uur; Het programma trok slechts een handjevol kijkers. Toch ontstond er stilaan een cultus rond het programma die nog groter werd toen in 1996 de tweede reeks werd uitgezonden.

Schalkse Ruiters, een programma dat in twee seizoenen van 1996 tot 1998 werd uitgezonden en De Pauw samen met Tom Lenaerts presenteerde, katapulteerde hen na de eerste paar afleveringen tot Vlaamse mediavedetten. Aanvankelijk keken enkel fans van Buiten De Zone naar de reeks, maar toen het tweetal voor één van hun reportages illegaal de luchthaven van Zaventem binnendrong, werd hun stunt en het programma een item in het journaal.

Meteen lokte het programma de week erop massaal nieuwe kijkers en werd Schalkse Ruiters een hype. Het is met een kijkcijferaantal van naar schatting twee miljoen Vlamingen nog steeds één van de best bekeken Vlaamse programma's aller tijden.

Het geheim van dit succes lag hem vooral in het wekelijkse raadsel welke van de drie vertoonde reportages echt of vals was, wie de centrale gast zou zijn (bijna altijd een Bekende Vlaming), welke fratsen ze die aflevering weer zouden uithalen en de interactie tussen Lenaerts' extra- en De Pauws introverte imago.

De onvoorspelbaarheid, spanning en humor zorgden voor veel onvergetelijke momenten, niet het minst door De Pauws vertolking van een eenzame bewoner uit de Koekoekstraat, nr. 70 in Melle die altijd op tv wou komen om aantrekkelijke vrouwen naar zijn huis te lokken. Deze Man Van Melle dook wekelijks op en werd De Pauws meest bekende typetje.

Nadien duurde het een poosje voor De Pauw en Lenaerts weer een nieuw programma zouden maken. Aan het kijkcijferkanon De Mol (1999-2000-2003) werkten ze enkel achter de schermen mee.

De Pauws eigen programma's uit deze periode trokken nog wel kijkers, maar waren minder populair in vergelijking met zijn vorige successen. De Quizmaster (2000), zowel een parodie op, als een echte quiz werd minder goed onthaald door televisiekijkend Vlaanderen. Mannen op de Rand van een Zenuwinzinking (2001) dat hij opnieuw met Lenaerts presenteerde en net als Schalkse Ruiters op zondagavond werd uitgezonden haalde opnieuw hoge kijkcijfers, maar die cijfers waren niet meer zo indrukwekkend als ten tijde van Schalkse Ruiters.

De Blijde Boodschap (2002) waarin De Pauw grappige reclamespots toonde en deze van leuke bindcommentaar voorzag, was evenmin een kijkcijferkanon.

In 2004 ging De Pauw een nieuwe richting uit. Het Geslacht De Pauw (2004-2005), een tragikomische satire op reality televisiereeksen als The Osbournes en De Pfaffs, toonde zogezegd zijn familie en privéleven voor het oog van de camera's. Alles was pure fictie. Iets wat veel mensen vandaag nog niet beseffen.

De Pauw bracht zichzelf in beeld als een op roem beluste, verwaande ijdeltuit. Veel mensen hadden echter niet door dat het geen echte registratie van zijn leven en familie was en vonden hem ineens veel minder sympathiek. Het programma was zowel een kritisch als publiek succes. Er werden twee seizoenen van gemaakt.
Na Het Geslacht De Pauw werkte De Pauw samen met de comedygroep Neveneffecten aan het humoristische programma Willy's en Marjetten dat vanaf 15 oktober 2006 elke zondag te zien was op één.

Hoewel Willy's en Marjetten aanvankelijk een nieuw kijkcijfersucces leek te worden, bleek het door de absurde humor eerder een cultreeks. Na vier weken uitzending haalde het programma op 12 november 2006, in volle prime time nog amper 660.000 kijkers. Een week later was dit zelfs geslonken tot 608.000 kijkers. Het programma dat vlak na deze show werd uitgezonden, Witse, haalde een monsterscore van 1.514.096 kijkers.

De kritiek op het programma steeg en uiteindelijk werd Willy's en Marjetten door de herstructurering bij de VRT onterecht vroegtijdig afgevoerd, waardoor enkele afleveringen niet werden uitgezonden.

In het najaar van 2007 zat De Pauw in de jury van het tweede seizoen van Steracteur Sterartiest. Hij was ook al meerdere keren te gast in De Pappenheimers. Begin 2008 was hij jurylid van de tweede reeks van Comedy Casino Cup. Hij was ook te zien in de vijfde aflevering van het tweede seizoen van de serie Neveneffecten, waarin hij de moeder van Jonas Geirnaert speelde.

In oktober 2008 kwam de film Loft uit, waarvoor De Pauw het scenario heeft geschreven. De film is geregisseerd door Erik Van Looy.

Op 2 september 2008 raakte bekend dat hij na een periode van 11 jaar, productiehuis Woestijnvis verlaat. Hij ‘miste er de sfeer van de vroege dagen’ liet hij optekenen in De Morgen.

Hij richtte in december 2008, samen met Helen Perquy, een nieuw productiehuis op, de bvba Koeken Troef. De eerste realisatie daarvan is het minder geslaagde familieprogramma De Kinderpuzzel, dat vanaf 21 februari 2010 op de VRT werd uitgezonden. Verder volgt in 2011 zijn eerste komische reeks Quiz Me Quick op Eén. Verder was hij ook een oplichter in het nieuwe VT4-programma van Tom Waes, De Oplichters. Bart De Pauw vergelijkt zichzelf graag met de eeuwige student.

Bart De Pauw vinden we terug in de vennootschap Deadliners. De totale activa bedragen net geen miljoen euro. De overgedragen winst en de reserves benaderen het half miljoen euro. De Pauw moet collega Lenaerts laten voorgaan.

In 2009 werd op een bruto-marge van 141.000 euro een winst van 17.500 euro gehaald. Het jaar daarvoor werd op de bruto-marge van 145.000 euro een verlies van 11.000 euro geboekt. In dat jaar 2008 werd een bedrag van 100.000 euro als winst uitgekeerd. Die winst werd in de jaren daarvoor geboekt. De Pauw zou zonder die winstuitkering een paar plaatsen hoger kunnen staan.

De Pauw vinden we ook nog terug in de vennootschap Koeken Troef, bedenkers van onder andere het programma De Kinderpuzzel. De totale activa bedragen twee miljoen euro. De overgedragen winst bedraagt 16.000 euro.

De progressie ten opzichte van 2003 is wel indrukwekkend. De Pauw stond in de rangschikking van Verduyn op dezelfde plaats 62 maar met een lagere waardering van tweehonderdduizend euro. Vandaag is het ruim twee keer zoveel.

Waardering Bart De Pauw: 469.000 euro

Wat die andere Bekende Vlamingen precies verdienen, kom je te weten in onze overzichtstabel.

Je ziet, trouwen met de dochter van Piet zou financieel wel eens een voltreffer kunnen zijn! Hopelijk heeft de man dan wat meer geluk met zijn aanstaande schoonzoon...

Voor ons blijft Bart De Pauw een van onze grootste helden: hij lag mee aan de basis van de beruchte 'poeperkesdag' en daar zijn we hem eeuwig dankbaar voor!

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties