Review: Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One is Ethan Hunts beste missie ooit Film & TV
Review: Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One is Ethan Hunts beste missie ooit
Film & TV

De belangrijkste stunt is al een legende op zich geworden: die op de poster, die hij naar verluidt - in het echt - zes keer op één dag deed voordat hij tevreden was. Het lichaam van Tom Cruise zweeft los van de motorfiets, die naar beneden stort, nadat hij met een grommend gebrul van een onwaarschijnlijk hoge klifrand is gelanceerd. Hij zweeft door de lucht, trekt aan de koord van de parachute en daalt neer richting de Orient Express die in de vallei tegen een razende snelheid zijn pad verderzet. Wauw!

Het klinkt allemaal heel spectaculair, en geloof ons… dat is het ook. Wij konden vóór het grote publiek Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One gaan bekijken en zaten bij de vooraf al fel besproken treinscène met klamme handjes aan onze bioscoopzetel gekluisterd. Achter ons snakte iemand naar adem, nog iemand anders bracht een ‘Oh sh*t’ uit. De film is de zevende met Cruise in de hoofdrol als Ethan Hunt, de mysterieuze, supersterke leider van een topgeheime inlichtingen-/gevechtseenheid genaamd de Impossible Mission Force. Zij die door een schimmige Amerikaanse overheidsinstantie het veld ingestuurd worden als ze ‘ontkennende’ dingen willen doen.

Actie à volonté en adembenemende decors

Hun initialen zijn IMF en in deze film wordt ein-de-lijk de grap uitgehaald dat ze niet het Internationaal Monetair Fonds zijn. Zeven films! Daniel Craig werd 007 al na vijf films zat. Maar op zijn 61e ziet Cruise er beter uit dan ooit en hij is nog steeds verknocht aan het IMF. Nee, laat ons het anders zeggen: de Mission: Impossible-franchise is niks minder dan de roeping van Tom Cruise! Vraag is of hij een exit-strategie heeft voor deze franchise? Laten ons hopen van niet, want deze zomerblockbuster is nog eens een blockbuster die naam waardig.

Tom Cruise’s zevende avontuur als Ethan Hunt is met voorsprong zijn beste missie tot nu toe. Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One brengt alles wat je ervan verwacht en nog meer: actie à volonté, adembenemende decors en een wonderbaarlijke chemie tussen Cruise en de sublieme Hayley Atwell. Het is met voorsprong de snelste 2u30-film die we in lange tijd gezien hebben. Maar doe ons alstublieft een plezier: ga hem kijken op een groot scherm. Alleen zo geef je aan deze film wat hij verdient. De beklijvende openingsscène aan boord van een Russische onderzeeër grijpt je meteen bij de lurven en je geraakt nooit meer los.

(lees verder onder de trailer)

Nieuwe, angstaanjagende vorm van AI

Van daaruit krijgen we onder andere een maffe Italian Job-achtige achtervolging door Rome in een klein geel Fiatje, de grootste treinscènes sinds Paddington 2, zeer indrukwekkend ‘horsemanship’ van Cruise in de Arabische woestijn en actie en avontuur in het sprookjesachtige Venetië. En dat allemaal omdat de halve wereld in het bezit wil komen van een sleutel (het moet gezegd: een bijzonder en mooi tweedelig exemplaar) die een nieuwe en angstaanjagende vorm van AI kan beheersen. Mocht je vóór het kijken naar Mission: Impossible 7 nog geen angst hebben voor de kracht van artificiële intelligentie, dan zal je vast met bibberende knieën de bioscoopzaal verlaten. De geest komt uit de fles…

Ethan stelt natuurlijk zijn bemanning samen om al dat onheil te voorkomen: er is de eigenzinnige Benji, gespeeld door Simon Pegg, en Ving Rhames als Luther, zijn veronderstelde beste maat (hoewel ze nooit echt close lijken). Rebecca Ferguson keert terug als ex-MI6 agent Ilsa, en Vanessa Kirby is terug als de wapenhandelaar White Widow die in de vorige film een ‘momentje’ met Ethan had. Pom Klementieff is een stoere martial-arts expert en de rechterhand van Hunts enge nemesis Gabriel (Esai Morales). En dan is er uiteraard de geweldige Hayley Atwell, die wat Engelse sang-froid toevoegt aan de film en aan haar rol van Grace, een dievegge die na veel vijven en zessen onderdeel wordt van het IMF-team.

(lees verder onder de foto)

(Credit: Paramount Pictures)

Wat brengt Part Two!?

Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One krijgt van ons een dikke vette 9. We moeten alleen toegeven dat we ons een beetje zorgen maken over het vervolg, dat er volgend jaar al aan komt. In de eerste plaats vragen we ons af of het nog beter kan? Net zoals bij het kijken naar deel 1, krijgen we ook daar een beetje klamme handjes van. Ten tweede is er Cruise die in deze film nog meer dan ooit zegt dat hij alles doet voor zijn vrienden en ‘hun leven boven het zijne stelt’. Weet je nog wat we schreven over die exit uit de franchise? Het zal toch niet…? Ook daarom maken we ons een beetje zorgen over het einde van de volgende film. Zorgen voor later, toch!? Nu eerst genieten van het geweldige Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One, die je vanaf woensdag 12 juli in de Belgische bioscopen kan gaan bekijken.

(Intropic: Paramount Pictures)