Review: Forza Horizon 5 – De beste arcade racegame! Sport
Review: Forza Horizon 5 – De beste arcade racegame!

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Forza Horizon 5 kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Ontwikkelaar Playground Games heeft met Forza Horizon 5 de keuze gemaakt om de 2-jarige release cyclus te verbreken. Drie jaar na de release van Forza Horizon 4 is het vervolg uit op de current en next-gen Xbox-consoles. Is het Playground Games gelukt een vette open wereld racegame te leveren die beter is dan deeltje 4?

Viva La Mexico!

Na meer dan drie jaar nemen we afscheid van Groot-Brittannië. Je hoeft je niet meer te verwarren met het feit dat je op een verkeerde rijstrook gaat rijden. Welkom Mexico, en welkom terug naar het goeie oude rechterrijstrook. Net zoals de vorige games wordt je verwelkomd op de gloednieuwe map in een spectaculaire race met exotische auto’s.

De Mexicaanse map bevat zijn eigen identiteit. De map in Forza Horizon 5 is zo’n 50% groter dan die in Forza Horizon 4. De open wereld bevat een enorme diversiteit aan verschillende landschappen. De vele personages die je gaat ontmoeten tijdens het festival, nemen je mee naar korte race-excursies waarin je de Mexicaanse cultuur en geschiedenis beter leert kennen. Je eigen personage heeft nu zijn of haar eigen stem. Gelukkig neemt dit niks weg van het feit dat het een arcade race-game is. Weinig gepraat, en veel races dus.

Het weersysteem van de vorige games is verbeterd en zorgt ervoor dat de map nog levendiger aanvoelt. Mexico bevat verschillende klimaten. Aan de kust bevindt zich de oceaan en verderop is er een grote woestijn, waarbij je soms in een zandstorm terecht kan komen. Bovendien bevat de map van Forza Horizon 5 de hoogste gebergte tot nu toe in de franchise, met aan de top een actieve vulkaan. Het blijft niet alleen bij gebergtes, want Mexico bevat ook tropische locaties met bossen, oerwouden en prachtige watervallen.

Geen tekort aan keuzes

Wie bekend is met de vorige games zal hier weinig verrassingen tegenkomen. Forza Horizon heeft sinds het eerste deel een sterke basis. Met elke nieuw game is dit verder uitgebreid met nieuwe mechanics en toevoegingen. Zoals gewoonlijk draait het allemaal om het Horizon Festival en de vele soorten activiteiten waar je aan kan deelnemen in de grote open wereld.

Net als zijn voorgangers bevat Forza Horizon 5 geen traditionele progressie. Vanaf het begin kan je al in de meest exotische auto’s stappen, mits je de benodigde credits hebt. Gelukkig hoef je je daar niet te veel druk om te maken. De map bevat een heleboel verschillende activiteiten zoals race-evenementen, PR-challenges en de zoektocht naar vintage auto’s.

Waar Forza Horizon 5 ietsje anders is, is dat je korte verhaal-races moet spelen om de verschillende activiteiten te ontgrendelen, zogeheten ‘accolades’. Deze activiteiten hebben nu allemaal een sub-naam die samen een deel uitmaken van het Horizon Festival. Straatraces staan bekend als Rush-evenementen en Baja is de naam die aan cross-countryraces zijn gegeven. Het verhaal neemt je mee naar de meeste exotische locaties van de map, waar je onder andere te maken gaat krijgen met zandstormen en hevige regenbuien. Je bepaalt op je eigen tempo hoe snel je alles wilt ontgrendelen. Dit zorgt ervoor dat de map niet in één keer vol zit met iconen.

Forzathon Live, het online-aspect van Forza Horizon 4 is vervangen door Horizon Arcade evenementen. Deze zijn verschillende co-op evenementen waarbij iedereen een bijdrage levert voor het behalen van een bepaalde doel. Denk hierbij aan een evenement waarbij we kleurvolle piñata’s moesten pletten. Natuurlijk is dit niet verplicht en kan je het ook gewoon simpel houden met de oude bekende multiplayer modi.

Onze online ervaring verliep over het overgrote deel goed. Tijdens evenementen hebben we geen last gehad van netwerkproblemen. Wel zijn we een paar keer tijdens het free-roamen de verbinding met de server verloren en konden we medespelers niet meer zien. Gelukkig heeft dit geen drastische gevolgen en kan je offline gewoon verder spelen.

Voor de creatievelingen tussen ons bevat Forza Horizon 5 een nieuwe optie genaamd Event Labs. Deze geeft de community de gelegenheid om eigen races en minigames samen te stellen. Er zijn haast geen grenzen en je kan het zo gek mogelijk maken.

Je geluk raakt niet op

Op het gebied van beloningen zijn er geen grote verschillen met de vorige games. Je kan meer dan 500 auto’s verzamelen in Forza Horizon 5. Meer auto’s komen later naar de game in post launch updates of DLC. Zoals we al eerder aangaven, hoef je je niet druk te maken over het verdienen van credits. De bekende wheelspin en de super wheelspin uit Forza Horizon 4 zijn namelijk terug. Hierdoor heb je binnen een paar uur al makkelijk een stuk of 30 auto’s tot je beschikking. Drivatar’s keren ook terug. Deze kan je opmaken met verschillende kledingstukken en emotes. Echt interessant zijn ze niet, aangezien de game draait om de auto’s. Het kan best irritant worden wanneer je tijdens een spin een strakke wagen net misloopt voor een cosmetische item met weinig toegevoegde waarde.

De Seasonal playlist is ook in Forza Horizon 5 terug te vinden. Elke week wisselt de game tot een nieuw seizoen. Ieder seizoen bevat verschillende evenementen en challenges. Deze hebben wel een aantal regels, zoals autoklasse, type auto en de moeilijkheidsgraad. Ook hier kan je weer van alles winnen, denk aan auto’s, toetergeluiden en credits.

Al deze activiteiten zorgen ervoor dat je verschillende beloningen krijgt en stijgt in level. Hogere levels zorgen voor meer beloningen, waaronder auto’s. Deze worden aan je catalogus toegevoegd, waarna je na een volledige set van een merk nog meer beloningen ontvangt. Aan de hand van de moeilijkheidsgraad kan je minder of meer credits verdienen. Je kan op ieder moment de moeilijkheidsgraad aanpassen. Dat maakt het sparen van credits voor je favoriete auto’s interessanter.

Meer aandacht voor details

De auto’s in Forza Horizon 5 ogen beter dan ooit. Met name mensen die beschikken over een Xbox Series X of een krachtige PC, zullen genieten van de waanzinnig mooie graphics van deze game. Op krachtige hardware is er een gedetailleerde draw distance waardoor de map er geweldig uitziet. Vooral op de hoogste punt van de map, namelijk de vulkaan, zie je pas echt hoe mooi en groot de open wereld van Forza Horizon 5 is.

Forza Horizon 5 bevat meer variatie in de geluiden van de auto’s. Een BMW en een Mercedes zullen niet identiek klinken. Er is een drastisch verschil wat betreft geluid van wagens in vergelijking met Forza Horizon 4. De uitlaat, de schakeling, alles klinkt gewoon beter. Bovendien past het geluid zich aan de omgeving aan. Wanneer je bijvoorbeeld in een tunnel gaat, hoor je overduidelijk een verschil in geluid.

Als je al een lange tijd fan bent geweest van de Forza Horizon games, is deze game een must-have voor jou. In Forza Horizon 5 is alles beter en groter. Mexico is twee keer zo groot als zijn voorganger en heeft meer diversiteit. De auto’s zien er net wat beter uit en en klinken veel beter. Je zal zeker geen tekort aan auto’s hebben en binnen een paar uurtjes heb je er al een garage vol van. Ook online zit de game vol met vermaak en kunnen spelers evenementen creëren met meer tools dan ooit. Misschien zal je soms te maken krijgen met kleine netwerkproblemen, maar deze zullen de komende tijd opgelost worden. Forza Horizon biedt weinig vernieuwing, maar soms hoeft dat ook niet als de basis zo goed is.

Je kan Forza Horizon 5 hier kopen.

Je kan een code voor zes maanden Xbox Game Pass hier kopen.

Je kan een code voor 3 maanden Xbox Game Pass Ultimate (geeft toegang tot games van EA en xCloud) hier kopen.