Review: Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition Sport
Review: Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Klassieke GTA-games zijn nog altijd geliefd onder fans, mede omdat deze games voor hun tijd echte next-gen-ervaringen waren. Rockstar Games heeft nu drie fan favorite games namelijk GTA 3, GTA Vice City en GTA San Andreas, opnieuw uitgebracht in de vorm van opgepoetste remasters voor moderne systemen. Is Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition, de moeite waard?

Drie klassieke games

Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition bestaat uit drie nostalgische open wereld GTA-games. Hiervoor betaal je €60, wat neerkomt op €20 per game. Alle drie GTA-games hebben wij hoog in onze lijst van favoriete games ooit staan. Helaas zijn deze remasters niet van de kwaliteit die we gewend zijn van Rockstar Games. Op 19 november 2021 bood Rockstar Games haar excuses aan en beloofde alle drie remasters te voorzien van updates zodat deze voldoen aan de hoge de kwaliteitsstandaarden die we gewend zijn van Rockstar Games.

Tand des tijds weten te doorstaan?

Van de drie remasters, maakt de remaster van GTA 3 het minste indruk. Deze game had het meest geprofiteerd van nieuwe toevoegingen. Maar de ontwikkelaar wilde trouw blijven aan het origineel. Wat je krijgt is een lege open wereld-game waar auto’s heel vervelend besturen en missies helemaal geen indruk maken.

GTA Vice City en GTA San Andreas hebben de tand des tijds beter doorstaan. Missies zijn hier gevarieerder en goed geschreven. Zowel Liberty City als Los Santos zijn veel levendiger en hebben vooral een unieke sfeer. Het zijn deze twee games die bij ons een gevoel van nostalgie opwekte. De dialogen van CJ en zijn vrienden in GTA San Andreas zijn werkelijk geweldig. Verder zijn de radiostations in GTA Vice City en San Andreas met iconische nummers uit de jaren 80 en 90, een genot om weer te beluisteren.

Technische problemen

Helaas worden deze remasters geplaagd met een heleboel technische problemen. Opmerkelijk genoeg is er een keuze tussen Fidelity en een Performance-modus. Dit voelt raar aan, aangezien deze games meer dan 20 jaar oud zijn. Je zou verwachten dat moderne hardware, games als deze vloeiend kunnen draaien. In Fidelity-modus krijgt je vaak hevige framedrops en pop-ins. Hoe kan het dat 20 jaar oude PS2-games, moeite hebben met het soepel draaien op een PlayStation 5? De performance-modus is beter, maar ook hier zijn er framedrops en blijft de game 60FPS niet houden.

Wat helemaal tergend is, is de vernieuwde regen. Wij snappen niet hoe dit door de quality tests van Rockstar is goedgekeurd. Regen heeft een bizar effect op het scherm die heel het beeld met felle lichteffecten verstoord. Wanneer het regent zie je werkelijk niets meer op je scherm. De game is dan totaal niet te spelen.

Andere problemen zijn grafische glitches zoals onzichtbare objecten die effect hebben op de gameplay, de UI waar geluidseffecten vertraging hebben en veel details in texturen van objecten en gezichten die verloren zijn gegaan. Zo zien de hoofdpersonen er gedetailleerder uit, maar zijn zij-personages dit totaal niet. Sommige gebouwen hebben wel nieuwe texturen en anderen weer niet. Het is duidelijk dat deze games verre van perfecte remasters zijn. Nu heeft Rockstar aangegeven deze problemen aan te pakken, dus hopelijk wordt het in de komende weken en maanden steeds beter.

Goede verbeteringen

Het is gelukkig niet alleen maar fout. Rockstar heeft ook goede aanpassingen doorgevoerd in deze remasters. Zo is de belichting veel beter waardoor alles net wat beter oogt. Denk aan de bossen, de sterrenhemel en de zon. Verder ogen met name neonverlichtingen en de weergave van water heel mooi. De draw distance is ook aanzienlijk beter geworden. Hierdoor zie je veel meer van de verschillende steden op het scherm. De minimap laat nu goed zien hoe je moet rijden, het wisselen tussen wapens en radiostations is gedaan zoals in GTA V.

Ook de besturing is net als GTA V geworden. Spelers hebben nu volledige controle over de camera. De gunplay en de selection wheel is voorzien van een moderne make-over. Het richten met wapens is veel beter dan bij de originele games. Een andere handige quality of life-verbetering is de toevoeging van checkpoints. Iedereen herkent wel de extreem lastige missies van GTA San Andreas waarbij je heel precies moet zijn, anders is het game over. Met de toevoeging van checkpoints, hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen, wat heel handig is.

Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive zijn jammer genoeg niet geslaagde remasters van drie van de allerbeste games ooit gemaakt. Op het gebied van gameplay zijn er goede quality of life-verbeteringen, maar er zijn heel veel technische problemen. Met name omdat dit van Rockstar Games komt, vallen deze remasters flink tegen. Rockstar Games staat bekend als een ontwikkelaar waar kwaliteit boven alles staat. Helaas voelen deze remakes als snelle cash grabs waar zo weinig mogelijk geld en moeite in is gestoken. Rockstar heeft gelukkig verbeteringen in de vorm van gratis updates beloofd, maar vooralsnog is Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive voor de volle prijs niet een aanrader.

Je kan de fysieke versie van GTA: The Trilogy – Definitive Edition hier kopen.