Review: Pikmin 4 – Beste game in de serie tot nu toe games
Review: Pikmin 4 – Beste game in de serie tot nu toe

Als je denkt aan Nintendo‘s legendarische Shigeru Miyamoto, dan denk je vast en zeker aan Mario, Zelda en Donkey Kong. Miyamoto is ook de bedenker van de Pikmin franchise, een serie met een trouwe fanbase. Nu is Pikmin 4 hier, een game waar fans 10 jaar lang op hebben gewacht, want Pikmin 3 verscheen op de Nintendo Wii U in het jaar 2013. Of Pikmin 4 de verwachtingen heeft weten waar te maken, lees je in deze review.

Avontuur op een onbekende planeet

Het verhaal van Pikmin 4 begint wanneer het ruimteschip van captain Olimar neerstort op een onbekende planeet met de codenaam PNF-404. Een reddingsteam genaamd Rescue Corps wordt gestuurd, maar ook bij hen loopt het mis. Jij, een nieuwe lid van de Rescue Corps moet iedereen die gestrand is waaronder captain Olimar vinden, redden en veilig naar je basis brengen om uiteindelijk de planeet heelhuids te kunnen verlaten.

Je eigen personage moet je aan het begin van de game zelf creëren. Heel veel opties zijn er niet in de character creator, dus verwacht niet iets van een RPG, maar je kan een schattig personage maken met een beetje personalisatie.

Een leger en een hondje

In Pikmin commandeer je een groep Pikmin, schattige wezens die geïnspireerd zijn door mieren. In het echte leven zijn mieren harde werkers die heel goed samen kunnen coördineren en als groep erin slagen om objecten te tillen die normaal 10 keer zwaarder zijn dan een mier.

Dat idee zit ook in Pikmin. Dit is een real time strategiegame waarbij je een groep Pikmin aanstuurt om te vorderen in charmante maps met verschillende obstakels. Pikmin komen in verschillende kleuren, deze staan voor unieke vaardigheden. De blauwe Pikmin kan objecten bevriezen waarna jet het kapot kan maken. Handig als je weg bijvoorbeeld geblokkeerd wordt. Iedere map bevat boordevol obstakels, vijanden, easter eggs en geheimen. Als leider ben je nauw betrokken bij je Pikmin en sta je daadwerkelijk naast je leger om groepen te commanderen. De game bevat een behoorlijk lang tutorial, deze is handig voor nieuwkomers, maar voor nieuwkomers is het te langdradig waardoor de game laat op gang komt.

Nieuw is de toevoeging van Oatchi, een schattige reddingshond die je ook taken op het veld moet geven. Oatchi heeft een actieve rol in veel van de puzzels waarbij je vaak Pikmin moet combineren met Oatchi om te kunnen vorderen. Zo is Oatchi sterk en kan hij het opnemen tegen vijanden, objecten breken, graven in de grond en zwemmen. Tevens kan je op Oatchi rijden om sneller de map te verkennen. Oatchi is een hele fijne toevoeging op het bekende Pikmin-formule.

Spannender dan vorige games

Pikmin 4 heeft een dag en nacht cyclus. Tijdens het spelen loopt er een timer die je nauw in de gaten moet houden, want in de nacht is de gameplay een flink stukje uitdagender. Een heleboel agressieve monsters komen dan naar buiten om het je moeilijk te maken. Monsters kunnen behoorlijk lastig zijn en je Pikmin leger binnen enkele minuten uitschakelen. Meer dan 100 unieke vijanden zijn te vinden in Pikmin 4 met zwakke en sterke punten. Daarom is het belangrijk om voor ieder avontuur de juiste hoeveelheid nodige Pikmin soorten mee te nemen.

Gelukkig is er ook een rewind-functie die zeer handig is. Een beslissing kan je dan terugdraaien zodat je een betere strategische keuze kan maken om een obstakel op een juiste manier te passeren, of een vijand uitschakelen zonder veel Pikmin op te offeren. In de nacht is je zicht overigens beperkt en moet je gebruikmaken van de nieuwe gloei-Pikmin voor licht.

Baasgevechten zijn ook in Pikmin 4 aanwezig, maar niet echt memorabel. Velen zijn regelrecht overgenomen uit voorgaande games wat een beetje teleurstellend is. De echte spanning zit in Dandori-gevechten waar je sneller moet zijn dan je tegenstander om te winnen. Een leger besturen, items verzamelen, veel vijanden verslaan en dit sneller doen dan je tegenstander. Doordat het een race tegen de klok is, kan het behoorlijk spannend maken.

Pikmin 4 ziet er over het algemeen goed uit, objecten en personages bevatten veel details, er is veel kleurgebruik en de animaties zijn vloeiend. De depth of field in de wereld is ook niet verkeerd, maar de landschappen verder weg, hebben duidelijk minder details. Alles wat dichtbij is ziet er scherp uit en wat ver is, lijkt textures te missen. Het is duidelijk dat de Nintendo Switch toe is aan een opvolger. Desalniettemin ziet Pikmin 4 er zeker niet slecht uit op een hardware die bijna 7 jaar oud is. Verder zeker belangrijk om te noemen is de geweldige soundtrack die de presentatie naar een hoger niveau tilt.

Op het gebied van performance is het wederom goed werk verricht zoals je zou verwachten van een Nintendo first party game. De game draait vloeiend op zowel de docked als de handheld modus zonder bugs, glitches, crashes of merkwaardige framedrops.

Fans hebben er lang op moeten wachten, maar Pikmin 4 maakt de hoge verwachtingen wat ons betreft zeker waar. De nieuwe toevoegingen zoals een character creator, nieuwe Pikmin, je trouwe hond, de rewind functie en dag en nacht-cyclus zijn allemaal van toegevoegde waarde. Het avontuur is leuk, de puzzels zijn allemaal slim uitgewerkt, vijanden zijn uitdagend, er zijn veel leuke easter eggs. Alles wat Pikmin leuk maakt is behouden en daarop heeft Nintendo een frisse laag nieuwigheden toegevoegd. Niet alles is geslaagd zoals de baasgevechten en de behoorlijk lange tutorial die voor bekende spelers vervelend kan worden. Kortom, Pikmin 4 is een vermakelijke avontuur puzzelgame waar je tientallen uren in kan steken. Wat ons betreft de beste game in de franchise tot nu toe.

Je kan Pikmin 4 hier kopen.

3 claps