Europeanen in de auto hebben weinig respect voor verkeersregels. Zo wordt er door tweederde van de bestuurders veelvuldig getelefoneerd en wordt er vaak geen richting aangegeven bij het wisselen van rijstrook. Bovendien rijden veel automobilisten te hard, wat voetgangers bang maakt om over te steken.
Recent onderzoek wijst uit dat er een specifiek automerk is waarvan de bestuurders bekend staan om hun roekeloze rijgedrag. Het blijkt dat als je voor een Duits automerk kiest, je een echte wegpiraat bent. Audi-, Mercedes- en Volkswagenrijders worden vaak als asociale bestuurders bestempeld, maar BMW-rijders spannen de kroon.
"Belgen zijn echte wegpiraten"
Eigenaren van deze Duitse auto's blijken ook egoïstischer en koppiger te zijn, met een recalcitrant karakter dat zich vertaalt in onvriendelijk rijgedrag. Bovendien bracht het onderzoek slecht nieuws voor ons, Belgen. In Europa vertonen Belgen immers de meeste agressie op de weg. We gaan confrontaties niet uit de weg, claxonneren onnodig en houden van bumperkleven, ongeacht het merk auto dat we rijden.
De studie concludeerde ook dat weggebruikers steeds meer op zichzelf zijn gericht, wat gevaarlijke situaties veroorzaakt. Dit geldt niet alleen voor automobilisten, maar ook voor fietsers, motorrijders en wandelaars die veel risico nemen en veel verkeersovertredingen begaan. Naast bellen, confrontaties en bumperkleven maken automobilisten zich schuldig aan dubbel parkeren, deuren openen zonder te kijken of er verkeer aankomt en rijden ze regelmatig op de busbaan.
"Mannen vinden zichzelf heel goede chauffeurs"
Zelfreflectie ontbreekt vooral bij mannelijke automobilisten: zij vinden zichzelf buitengewoon goede chauffeurs en leggen de schuld vaak bij anderen. Vrouwen zijn eerder geneigd fouten in hun rijstijl te erkennen. Het aantal verkeersgewonden neemt ook toe, niet alleen door auto-ongelukken, maar ook door een stijging in fietsdoden. Dit komt niet alleen door het rijgedrag, maar ook door steeds snellere fietsen, zoals e-bikes en fatbikes. Er wordt gepleit voor het beperken van smartphonegebruik op de fiets en de invoering van een verplichte helm om de veiligheid op de weg te vergroten.
(Bron: Manly – Intropic: Freepik)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties