Review: Diablo IV – Verslavend goede dark fantasy RPG games
Review: Diablo IV – Verslavend goede dark fantasy RPG

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Diablo IV kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Diablo-fans hebben 11 jaar gewacht op een nieuwe game in de dark fantasy franchise. Nu is het eindelijk zover. Diablo IV ligt in de winkelrekken. Blizzard heeft meer dan 5 jaar aan deze RPG gewerkt. De open bèta maakte bij ons indruk, maar dat was maar een deel van de game. Inmiddels hebben we alle acts gespeeld, de endgame bekeken en alle classes uitgeprobeerd. Of Diablo IV de torenhoge verwachtingen van fans heeft weten waar te maken, lees je in deze review.

Verhaal over Lilith en Inarius

Diablo IV speelt zich 50 jaar na de gebeurtenissen van Diablo III af. Na de Reaper of Souls-uitbreiding van Diablo III, is de wereld in chaos. De mensheid heeft het zwaar in een wereld waar demonen, undead, beesten en bandits in het wild rondlopen. Het verhaal begint met de ontwaking van Lilith, de moeder van demonen en dochter van haat. In een prachtige maar vooral heel donkere cinematic video zien we hoe blood magic wordt gebruikt om Lilith terug te brengen in Sanctuary.

In het verre verleden waren Lilith en de engel Inarius het gevecht tussen de High Heavens en Hell helemaal zat. De twee zijn een relatie begonnen en hebben Sanctuary gecreëerd. Zo ontstonden de Nephalem, de voorouders van de mensheid, maar zowel de Angiris Council als de Prime Evils hebben de Nephalem gezien als heiligschennis. Lilith werd meedogenloos en slachtte iedereen af die het had gemunt op Sanctuary en haar kinderen. Inarius was helemaal verscheurd door de gewelddadige acties van lilith, maar kon haar geen pijn doen. Daarom besloot Inarius om Lilith te verbannen naar de Void, een verlaten rijk zonder leven. Lilith voelde zich verraden door Inarius en heeft eeuwenlang gewacht op wraak.

Aan het begin van Diablo IV is Lilith weer terug in Sanctuary en dat voorspelt niets goeds. Voor Inarius is dit na lange tijd een kans om terug te kunnen keren naar zijn broers en zussen in de High Heavens. Zo begint het gevecht tussen het licht (Inarius) en duisternis (Lilith) in Diablo IV. De mensheid maar ook jij, een personage met een mysterieuze connectie met Lilith, bevindt zich middenin een strijd wat op uitbarsten staat.

Beste van Diablo II en Diablo III

Blizzard heeft goed gekeken naar het beste van voorgaande games tijdens het ontwikkelen van Diablo IV. Zo is de sfeer in Diablo IV veel meer Diablo II dan Diablo III. Weg is een kleurrijk comic stijltje maar is dat grauwe volwassen sfeer van Diablo II terug. Verder is de combat van Diablo III behouden en verbeterd voor een heerlijke hack and slash-ervaring. Diablo II was langzaam en dat kan voor velen snel saai aanvoelen. Diablo IV heeft dat snelle gameplay van Diablo III waarbij je soms tegen 30 vijanden tegelijk moet vechten. Het hakken met wapens of het casten van spells voelt geweldig aan.

Verder is controller support en couch co-op terug. Dit was een groot pluspunt van Diablo III. Je kan indien je speelt op een console, de volledige game samen met een vriend of familielid spelen op de bank. Je hoeft de game dan niet twee keer aan te schaffen. Twee Blizzard-accounts is voldoende. Uiteraard is het ook mogelijk om online co-op te spelen. Er is ondersteuning voor cross-play en cross-progression. Diablo is altijd een PC first-game geweest, maar wij hebben de game ook met een controller geprobeerd en het werkt als een trein.

Gigantische open wereld

De grote vernieuwing van deze game is de wereld. Diablo IV is geen semi open world game met grote maps, maar daadwerkelijk één grote open wereld. Dit is een levende wereld met verschillende steden, landschappen, dorpen, duistere geheimen, schatten en heel veel quests.

Als snel in de game ben jij vrij om de game te spelen zoals jij dat wilt. Dit is geen lineaire game. De story is ingedeeld in acts die bestaan uit quest chains. Jij bepaalt welke je wanneer wilt doen. Zo kan je bijvoorbeeld een quest chain over Nyrelle die antwoorden zoekt over Lilith, spelen op level 10 maar ook op level 30. Je bent niet verplicht om eerst Act 1 te spelen en daarna Act 2 te spelen. Blizzard heeft het verhaal namelijk zo opgezet dat verschillende belangrijke personages een eigen quest chain hebben in de open wereld. Jij bepaalt zelf welke je wanneer wilt spelen. Gebieden zijn niet ingedeeld in level requirements, maar schalen real time op jouw niveau. Je kan direct aan het begin van de game op verkenningstocht, ook naar de meest verre punten.

Het enige wat jammer is, zijn de mounts. Deze ontgrendel je pas laat in de game. Eerder ontgrendelen was naar onze mening beter geweest, omdat de wereld zo gigantisch is. Gelukkig zijn er wel fast travel points op meerdere plekken in de wereld. Alles wat je in de bèta hebt gezien is maar 20% van de volwaardige game. Deze wereld is groter dan alle voorgaande Diablo-games bij elkaar en het is geen wereld waar weinig te doen is. Er zijn heel veel quests, events, schatten en dungeons. Op release zijn er maar liefst 120 unieke dungeons in de game. De meeste hoef je niet te doen, maar bevatten wel waardevolle beloningen zoals speciale class specifieke perks.

Vijf unieke classes

Diablo IV bevat op release vijf unieke classes namelijk de Barbarian, Druid, Roque, Necromancer en Sorcerer. De Barbarian spreekt voor zich. Een melee beul die zwaar hakt op vijanden. Altijd leuk om mee te spelen omdat je ook impact voelt en ziet bij iedere hit. Ledematen vliegen bijvoorbeeld in de lucht wanneer de Barbarian in rage mode is. De Rogue is meer een hybride class met opties voor snelle close combat met daggers of ranged attacks met een crossbow en throwing knifes. De Rogue komt het dichts in de buurt van de Demon Hunter uit Diablo III. De Druid is een totem gebruiker of een shape shifter. Je kan bijvoorbeeld transformeren in een wolf of een beer. De Sorcerer gaat over het gebruik van spells. Er zijn meerdere frost, electric, fire en conjouring spells.

Je begint de game met het maken van je eigen personage. In Diablo IV zijn personages gedetailleerder dan ooit met heel veel kleine details zoals littekens, oorbellen en tattoos. Onze main was de Necromancer, omdat je hier als het ware je eigen undead army kan creëren. Onze Necromancer was volledig gefocust op minions. Zo hadden we 5 Skeleton Warriors, 3 Undead Mages die vijanden bevriezen en 1 grote Undead Golem. Deze minions kan je niet direct controleren, maar je kan ze tijdens gevechten wel healen en buffen.

Het leuke aan Diablo IV is dat je zelf bepaalt wat voor soort build je maakt. Wij kozen voor Skeleton Warriors, maar het is ook mogelijk om een volledige Shadow Necromancer te maken zonder minions of een Bone Necromancer. Er is namelijk een uitgebreide skill tree waar een heleboel skills en passives zijn te ontgrendelen. Het respecen van je personage gaat ook heel eenvoudig zodat je meerdere builds kan uitproberen. Zo kan je bijvoorbeeld een Druid maken die nature aanvallen gebruikt of een build creëren die pets heeft. Je kan een Sorcerer maken die alles bevriest of een Sorcerer maken die alles tot as kan verbanden. Zo zijn twee personages van dezelfde class niet hetzelfde.

Zij-missies en endgame content

Diablo IV zit vol met zij-missies en deze hebben allemaal een kort verhaal. 90% van deze missies komen allemaal uit op een gevecht, maar het schrijfwerk is goed en zorgt ervoor dat de wereld levendiger aanvoelt. De mensen in deze grauwe wereld hebben veel problemen en jij kan ze helpen. Enkele side missions hebben zelfs een vervolg. Zo is er een priest die je hulp nodig heeft om stiekem een demoon uit een host te halen zonder dat de kerk dat hoort. Deze priest schakelt je meerdere keren in met hogere stakes. Alleen met side-missies ben je wel tientallen uren bezig in Diablo IV.

Wanneer je klaar bent met de main story, kan je nog heel veel doen. Zo krijg je toegang tot Paragon Levels. Ook na je max level van 60, blijf je in Diablo IV levelen en Paragon points verdienen. Deze kan je spenderen in een aparte Paragon tree om je build nog meer naar wens aan te passen. Verder krijg je de mogelijkheid om de moeilijkheid van de wereld met twee World Tiers op te schroeven. Monsters zijn dan veel sterker, maar de loot, XP en gold die je krijgt is dan aanzienlijk beter.

Velen zullen zeggen dat de echte Diablo-ervaring na de end credits pas echt begint. Zo zijn er op verschillende momenten World Bosses actief in Sanctuary. Dit zijn gigantische monsters zoals Ashava The Pestilent met veel HP en damage output. Om deze te kunnen verslaan, moet je samenwerken met andere spelers. Maximaal 16 spelers kunnen het tegelijk opnemen tegen een World Boss.

Na de main story krijg je verder de mogelijkheid om Grim Favors te verzamelen door speciale Whispers of the Dead-missies te doen. Met 10 Favors, kan je je waardevolle lootboxen kopen voor een kans op hele sterke gear. Deze sterke gear kan je ook vinden in de Nightmare Dungeons. Dit zijn de moeilijkste dungeons waar je maar een bepaald hoeveelheid levens krijgt. In de Fields of Hatred, kan je PvP-gevechten uitvechten met andere spelers en loot van elkaar stelen. Denk aan de Dark Zone uit The Division.

Microtransacties

Diablo IV bevat microtransacties ondanks dat het een full priced game is. Er is een in-game shop waar je cosmetische items kan kopen met echt geld zoals transmorps voor gear. Hiermee kan je het uiterlijk van je personage aanpassen zonder de stats van een gear piece te wijzigen. Vooralsnog hebben we alleen cosmetische items gezien in de shop en is er geen reden van paniek. Later dit jaar begint seizoen 1 van Diablo IV waar een Battle Pass voor het eerste seizoen zal worden verkocht. Aangezien deze nog niet beschikbaar is, kunnen we het ook niet beoordelen, maar Blizzard heeft aangegeven dat Diablo IV alleen betaalde cosmetische items zal krijgen. Er zijn geen pay-to-win mechanics zoals in de mobile game Diablo Immortal.

Presentatie en performance

Diablo IV ziet er geweldig uit alsof een oud schilderij tot leven is gekomen. Voor een top down game is er heel veel detail te zien op personages maar ook de wereld. Alle locaties vertellen als het ware een verhaal. Je ziet gebroken huizen, mensen die zijn opgehangen, standbeelden, bloedplasjes, speren en gebroken schilden in de grond en meer. Terwijl je door de wereld loopt, krijg je het gevoel van er is hier veel gebeurd.

Door de nieuwe engine zijn de cinematics ook aanzienlijk verbeterd. Er zijn nog altijd verbluffende CGI-cinematics, maar ook in-game cinematics waarbij de camera zoomt en je meer te zien krijgt van de gezichten van personages. De nieuwe engine maakt vooral indruk met effecten. De donkere wereld licht letterlijk op wanneer je spells cast met een Sorcerer. Lichteffecten werken dynamisch en Ray Tracing komt later als een gratis update naar de game. Animaties zijn verder heel indrukwekkend. Het is duidelijk dat Blizzard hier heel veel tijd en moeite heeft gestoken. Per skill zijn er unieke animaties waar iedere vijand apart op reageert.

De vrees bij veel gamers was veel bugs op release en veel server problemen. Blizzard heeft dit grotendeels goed voor elkaar gekregen. Op een PS5 login bug na, was het een smooth launch op day one waarbij vrijwel iedereen kon spelen. In-game zijn er verder heel weinig bugs. Bij de Necromancer hebben we geen bug of glitch gezien. De Sorcerer heeft af en toe last van een bug waarbij je vast komt te zitten wanneer je teleporteert. Verder is polish meer dan prima voor een grote RPG. Wij zijn ook geen crashes tegengekomen, de framerate op onze RTX 3080 mobile was altijd boven de 100 op Ultra Settings.

Fans hebben er heel lang op moeten wachten, maar Diablo IV maakt de torenhoge verwachten meer dan waar. Dit is de beste Diablo-game tot nu toe. Het verhaal is boeiend en vooral heel donker. De vijf classes voelen allemaal goed aan en kunnen op meerdere manieren gebouwd worden. De wereld is gigantisch met heel veel content. De gameplay is verslavend goed en het speelt geweldig op zowel de PC als een console met een controller. Nadat je het verhaal hebt uitgespeeld is er nog heel veel te doen in endgame content en aangezien dit een live service game is, kunnen we om de paar maanden uitkijken naar gloednieuwe content. Kortom, Diablo IV is een must-have voor RPG-fans.

Je kan Diablo IV hier kopen.