Review: Mafia: Definitive Edition – GTA in de jaren '20 Sport
Review: Mafia: Definitive Edition – GTA in de jaren '20

2K Games heeft onlangs alle drie de Mafia-games opnieuw uitgebracht. Mafia II heeft een remaster gekregen en Mafia III een uitgave met alle DLC. De eerste game in de serie had de grootste upgrade nodig, aangezien deze uitkwam in 2002. Ontwikkelaar Hangar 13 heeft daarom besloten om een remake uit te brengen van de eerste Mafia, genaamd Mafia: Definitive Edition.

Laten we nogmaals duidelijk maken dat Mafia: Definitive Edition een remake is, in tegenstelling tot het tweede en derde deel in de trilogie. Het is als het ware een nieuwe game met een uitgebreid verhaal, visuele upgrades, een verbeterde stad en wijzingen aan de gameplay.

Tommy Angelo is terug

Mafia: Definitive Edition volgt het verhaal van Tommy Angelo. Tommy is een taxichauffeur die niet bepaald tevreden is met zijn leven. Een kans doet zich voor wanneer hij aan het werken is. Hij ontmoet twee leden van de misdaadfamilie van Don Salieri, genaamd Paulie en Sam. Tommy wordt geforceerd om ze te helpen. De volgende dag wordt hij geconfronteerd door leden van een andere misdaadfamilie. Tommy ziet vervolgens geen andere optie dan zich te wenden tot Don Salieri, hoofd van één van de misdaadfamilies in de stad.

Tommy Angelo wordt geaccepteerd in de familie na goedkeuring van Sam en Paulie. Hij start onderaan en moet voor een periode allerlei taakjes uitvoeren om het vertrouwen van de familie te winnen. Na een korte periode wordt Tommy onmisbaar voor de familie en voert samen met Sam en Paulie de belangrijkste taken voor de familie uit. Sam en Paulie zijn daarom ook twee van de belangrijkste personages in de game. Het verhaal in Mafia: Definitive Edition is grotendeels hetzelfde als het origineel in 2002. Er zijn wel een aantal bijgevoegde elementen die het verhaal nog beter maken. Sarah was bijvoorbeeld bijna niet te zien in het origineel, maar krijgt nu een grotere rol.

Non-stop actie

In Mafia: Definitive Edition kan je de verhaallijn aan één stuk door doorspelen. De missies in de game draaien met name tussen de rivaliteit van de twee misdaadfamilies in de stad: de families Salieri en Morello. Veruit de sterkse aspecten van Mafia: Definitive Edition zijn de missies en het verhaal. Er zijn een hoop unieke missies; van het winnen van een klassieke race tot het achtervolgen van een vliegtuig. Het verhaal is fascinerend vanaf het begin en krijgt tegen het eind van de game een interessante wending. Vrijwel alle missies bevatten wel aspecten die je terug ziet in maffia films.

Ontwikkelaar Hangar 13 heeft in Mafia: Definitive Edition een nieuwe cast geïntroduceerd voor de stemmen van de karakters. Het werk van de voice actors is erg indrukwekkend, met name die van hoofdpersoon Tommy Angelo. Daarnaast is de soundtrack van de originele game verbeterd met een toffe nieuwe score.

Lost Heaven was nog nooit zo indrukwekkend

Het eerste wat opvalt voor degenen die het origineel hebben gespeeld, zijn de verbeterde graphics van Mafia: Definitive Edition. De visuele aspecten van de game zijn compleet van de grond af opnieuw opgebouwd met de Mafia III Engine. Het fictieve stadje van Lost Heaven ziet er prachtig uit met graphics die gelijkwaardig zijn met andere hedendaagse games.

De game speelt zich af in de 1930 en dat is ook te zien aan het stadje. De inwoners dragen ouderwetse kleding, de auto’s zijn klassiek en al met al voelt Lost Heaven erg levendig aan. Er zijn activiteiten die je in de stad kunt voltooien, maar dat zal je in een aparte modus moeten doen. In de originele game waren er twee modi naast de story-modus, namelijk Free Ride en Free Ride Extreme. Laatstgenoemde modus liet spelers verschillende overdreven missies uitvoeren. In Free Ride konden spelers Lost Heaven op hun gemak verkennen en activiteiten voltooien. In Mafia: Definitive Edition zijn beide modi samengevoegd.

Qua gameplay heeft Hangar 13 ook wijzigingen aangebracht in deze remake. Het schieten in de game is vergelijkbaar met Mafia 3. Toch voelt het schieten minder lekker aan dan in die game. Houterige animaties en wapens die impact missen, zorgen ervoor dat gameplay één van de zwakkere aspecten is van deze remake. Hetzelfde kan gezegd worden voor melee combat, dat ook niet bepaald lekker speelt. Het autorijden voelt daarentegen wel realistisch en fijn aan.

De eerste game in de Mafia-serie wordt door velen gezien als de beste van de drie qua verhaal. In Mafia: Definitive Edition wordt al snel duidelijk waarom dit het geval is. Het verhaal in Mafia: Definitive edition is verbeterd door de geloofwaardige karakters met indrukwekkende voice acting. Hangar 13 heeft in Mafia: Definitive Edition alle toffe aspecten van het origineel behouden en andere aspecten verbeterd. Grafisch ziet deze remake er zeer indrukwekkend uit en Lost Heaven is daarom een genot om te verkennen. Een minpunt van de remake is wel de combat, dat simpelweg niet lekker aanvoelt. Vooralsnog heeft Hangar 13 met Mafia: Definitive Edition een indrukwekkende remake weten te creëren van een geliefde game.

Je kan de Mafia: Definitive Edition hier bestellen, zodat je het binnen 24 uur in je brievenbus krijgt.